Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2013

Να παταχθεί επιτέλους η φοροδιαφυγή


(Ομιλία στη Βουλή ,του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της ΔΗΜΑΡ, Βουλευτή Αττικής, Βασίλη Οικονόμου, στο σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες ρυθμίσεις εφαρμογής Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων» (Α΄176)».)



ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριοι Υπουργοί, η Κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου είναι μια διαδικασία που κατά κόρον έχουμε δει μέσα σ’ αυτή την Αίθουσα. Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου είναι φανερό ότι πλέον είναι μια βασική δίοδος νομοθετικής πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης, καταχρηστική μέθοδος βέβαια και πραγματικά δημιουργεί απορία γιατί επιλέγετε αυτό τον τρόπο να νομοθετείτε. Υπάρχουν διατάξεις που θα μπορούσαν να έρθουν με την κλασική μέθοδο των σχεδίων νόμων.
Από εκεί και μετά η δήλωση του Ειδικού Αγορητή της Δημοκρατικής Αριστεράς ότι δεν θα συναινέσουμε αυτή τη φορά σ’ αυτό το γαϊτανάκι πράξεων νομοθετικού περιεχομένου, είναι μια δήλωση που εκφράζει πιστεύω και τη διάθεση –και χαιρόμαστε γι’ αυτό- και του Προεδρείου. Πρέπει να σταματήσει επιτέλους αυτή η ιστορία, να έχουμε συνέχεια πράξεις νομοθετικού περιεχομένου.
Θέλω να πω βέβαια ότι κάποιες έχουν ενδιαφέρον, έχουν τη σημασία τους, όπως έχουν και το έκτακτο του χαρακτήρα που προβλέπει το Σύνταγμα. Για να είμαστε ειλικρινείς, κύριε Πρόεδρε, αυτή εδώ η Πράξη δεν έχει αυτό το χαρακτήρα, παρόλο που αν πάμε στην ουσία της Πράξεως, χρειάζεται να υπάρξουν κι αυτά τα μέτρα.
Εμείς λέμε ότι το να μπορεί να γίνει ο έλεγχος στο νυχτερινό κατάστημα διασκεδάσεως είναι μια δυνατότητα που πρέπει να έχει ο ελεγκτικός μηχανισμός και πραγματικά δεν έχουμε αντίρρηση επί της ουσίας. Έτσι όμως, όπως το φέρνετε, καταλαβαίνετε ότι δεν είναι ένα έκτακτο γεγονός.
Πρέπει να πούμε ότι η έννοια του εκτάκτου γεγονότος, εκτός αν το θέσουμε μέσα στη γενικότερη έκτακτη κατάσταση που βιώνει η χώρα μας, έχει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Η προσέγγιση από την Κυβέρνηση του μεγάλου ζητήματος της  πάταξης της φοροδιαφυγής καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να έχει το χαρακτήρα του εκτάκτου.
Ίσα-ίσα πρέπει να έχει κανόνες, πρέπει να είναι δρομολογημένη, προγραμματισμένη, να έχει μια αλληλουχία ενεργειών, όπου αυτό που επιδιώκει η Κυβέρνηση, δηλαδή το να πληρώσουν όσοι πρέπει να πληρώσουν στο πλαίσιο του καταμερισμού των βαρών, να το επιτύχει τουλάχιστον κεντρικά.
Και βέβαια και από τη μεριά της Δημοκρατικής Αριστεράς ήταν μία επιδίωξη και ένα ζήτημα που θέταμε συνέχεια και στον Κοινοβουλευτικό Έλεγχο και στις κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, ώστε η Κυβέρνηση να παρουσιάσει αποτελέσματα.
Ο κ. Μαυραγάνης πραγματικά ήλθε για να απαντήσει σε πάρα πολλές ερωτήσεις μας –ήταν ουσιαστικά αυτός ο εκπρόσωπος της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών με τον οποίο συνομιλούσαμε σε σχέση με το τι γίνεται με τα θέματα της φοροδιαφυγής και αν η Κυβέρνηση τα αντιμετωπίζει- και σε δικές μου επίκαιρες ερωτήσεις και της Δημοκρατικής Αριστεράς καθώς και σε επίκαιρες επερωτήσεις και άλλων Βουλευτών και γραπτές ερωτήσεις.
Υπήρξε σειρά ενοχλήσεων από την πλευρά της Δημοκρατικής Αριστεράς –και θέλω να το τονίσω αυτό- και όταν ήμασταν στην τρικομματική Κυβέρνηση. Δεν ήμασταν παραδόπιστοι. Δεν είχαμε μία στάση δυσπιστίας απέναντι σε εσάς. Θέλαμε να σας ενισχύσουμε και να σας βοηθήσουμε και αυτός ο έλεγχος και η πίεση που κάναμε να μπορεί να μετουσιωθεί σε ένα έργο.
Θυμάμαι μάλιστα εδώ στη συζήτηση για το αν το ΣΔΟΕ είναι στελεχωμένο, αν μπορεί να διεξάγει τους ελέγχους και άρα να έχει αποτέλεσμα, μιλούσατε για την ανάγκη πρόσληψης διακοσίων εξήντα στελεχών για το οποίο κι εμείς θυμάστε ότι είχαμε πει «ναι, προχωρήστε το, να εξαιρεθούν και από τις διαδικασίες στελέχωσης της δημόσιας υπηρεσίας». Ήμασταν θετικοί.
Το αποτέλεσμα, κύριε Μαυραγάνη, όμως δεν δικαιώνει τις προσδοκίες. Και ξέρετε γιατί σας το λέω αυτό;
Πρώτον, το μεγάλο πακέτο που λέγεται off-shore εταιρείες: Ήρθε εδώ ο κ. Στουρνάρας και μίλησε για την μεγάλη επιτυχία του ελέγχου είκοσι off-shore που απέφεραν 40 εκατομμύρια ευρώ στο κρατικό ταμείο. Θεωρώ ότι 40 εκατομμύρια από την πάταξη της φοροδιαφυγής από αυτόν τον τομέα ελέγχου δεν είναι ένα ποσό για το οποίο πρέπει να περηφανεύεται η ελληνική πολιτεία και η ελληνική Κυβέρνηση. Ίσα-ίσα πρέπει να είναι ένα θέμα, για το οποίο μάλλον θα πρέπει να υπάρχει προβληματισμός.
Και ειλικρινά, κύριε Μαυραγάνη, η δυσπιστία που δείχνει ο ευρωπαϊκός παράγοντας απέναντι στην Κυβέρνηση και τα αποτελέσματά της είναι δικαιολογημένος κατά την άποψή μου. Νομίζω ότι  σε καμία ευρωπαϊκή χώρα δεν διανοείται κανένας –ας πούμε στη Γερμανία, τη Γαλλία ή τη Μεγάλη Βρετανία- να θεωρείται άβατο η off-shore εταιρεία και μη ελέγξιμη.
Στις έξι χιλιάδες off-shore εταιρείες ελέγξαμε είκοσι και το πανηγύριζε στην υπόθεση δυσπιστίας ο κ. Στουρνάρας. Είναι μεγάλα τα ελλείμματα. Εγώ δεν θα αναφέρω αυτές τις ιστορίες που πουλάνε περί λίστας Λαγκάρντ κι όλα αυτά τα θέματα. Πραγματικά είναι ζητήματα τα οποία πλέον συζητά ο κάθε Έλληνας.
Στην περίπτωση δε της λίστας Λαγκάρντ πραγματικά δεν έχει επέλθει κανένα αποτέλεσμα, αλλά ούτε στη λίστα Λιχτενστάιν ούτε στη λίστα των ακινήτων των Ελλήνων στο εξωτερικό που είχαμε καταγράψει ούτε και στα 52 χιλιάδες λεγόμενα εμβάσματα. Ποιο αποτέλεσμα έφεραν;
Θυμάμαι ότι λέγατε εδώ ότι υπήρχε μία διαδικασία διασταυρώσεων και ελέγχων. Τι αποτέλεσμα έχουν φέρει στο ταμείο; Ήμουν εδώ εισηγητής και έλεγα στον προϋπολογισμό ότι μπήκε στον κωδικό «έσοδα από φοροδιαφυγή» μηδέν και καλά κάνατε και το βάλατε πέρυσι. Δηλαδή οι προβλέψεις σας θα ήταν μηδέν οπότε ό,τι έμπαινε στο ταμείο από τη φοροδιαφυγή να αποτελούσε τη δυνατότητα μιας ανάσας για τον κρατικό προϋπολογισμό και τα έσοδα. Όμως φοβούμαι ότι σε αυτό τον κωδικό δεν μπορείτε να εγγράψετε πάρα πολλά ποσά.
Άρα λοιπόν η προσπάθεια των ελεγκτικών μηχανισμών να συμμαζέψουν αυτή την περιρρέουσα κατάσταση είναι μία προσπάθεια στην οποία  πραγματικά  δεν μπορεί κάποιος να εναντιωθεί.
Εμείς δεν λέμε «όχι, να μην το κάνετε». Όμως, όταν γίνεται και ξαναγίνεται η συζήτηση και έρχεται μάλιστα με αυτόν τον πανηγυρικό τρόπο «κύρωση πράξης νομοθετικού περιεχομένου», άρα, εμφατικά από τη μεριά της Κυβέρνησης «κάτι πάω να κάνω», αν το λέτε και το ξαναλέτε και το αποτέλεσμα είναι μηδενικό, εκεί αρχίζει και υπάρχει μεγάλος προβληματισμός. Πρώτα από όλα, πρέπει να υπάρχει στο επιτελείο σας μεγάλος προβληματισμός. Υπάρχει προβληματισμός μέσα στην Αίθουσα της Βουλής. Υπάρχει προβληματισμός στο λαό.
Η σειρά των μέτρων που παίρνετε, πάντως, ως οικονομικό επιτελείο και τα μηνύματα που στέλνετε προς την ελληνική κοινωνία, αλλά και το διεθνή παράγοντα ότι η χώρα μας δεν υπερφορολογείται, ο μέσος πολίτης δεν υπερφορολογείται, μόνο θυμηδία προκαλεί. Καταλαβαίνετε, βέβαια, ότι η έννοια της φορολόγησης και το αν είναι υπέρμετρη εδώ ή όχι έχει σχέση με τα εισοδήματα, έχει σχέση με το βιοτικό επίπεδο. Άρα, λοιπόν, δεν είναι απλά μία απαρίθμηση, δεν μπορούμε να δούμε αναλογικά το ποσοστό το ευρωπαϊκό ή το ελληνικό, όταν ο ελληνικός μισθός, παραδείγματος χάριν, είναι εις τον πάτο του ευρωπαϊκού πίνακα.
Εμείς, λοιπόν, κύριε Μαυραγάνη, παρ’ όλο που θέλουμε και ζητάμε και περιμένουμε να υπάρξει κάποιο αποτέλεσμα από τη φοροδιαφυγή για να ελαφρυνθεί από την οικονομική πολιτική που ασκείτε το μέσο και χαμηλό εισόδημα, μέχρι στιγμής μόνο εξαγγελίες, θεωρίες, ευχές, ελπίδες ακούμε. Όμως, είναι κυβέρνηση δεκαοχτώ μηνών. Αυτά θα είχε νόημα να το ακούσουμε το πρώτο δίμηνο, το πρώτο πεντάμηνο, τον πρώτο χρόνο. Πάτε αισίως στους δεκαοχτώ μήνες.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ: Και χρόνο πολύ τους έδωσες…
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Παρ’ όλο που στον ένα χρόνο ήμαστε ενοχλητικοί και πιέζαμε να προχωρήσουν τα πράγματα και οι έλεγχοι, φοβάμαι ότι στο δεκαοχτάμηνο δεν μπορούμε να προσεγγίζουμε με μία ανεκτικότητα πλέον τα ζητήματα.
Όσον αφορά τις υπόλοιπες τροπολογίες, κατ’ αρχάς θα ήθελα να επαναλάβω αυτό που είπα και προηγουμένως, ότι η μεθοδολογία «πράξη νομοθετικού περιεχομένου που θα έχει και τροπολογίες, δηλαδή ουσιαστικά άλλες δύο κρυφές νομοθετικές πρωτοβουλίες» δεν μας βρίσκει σύμφωνους.
Όμως, αφού κάνατε τον κόπο, κύριε Γκιουλέκα και τα φέρατε εδώ πέρα -ως εκπρόσωπος του Υπουργείου Παιδείας σας μιλάω- πρέπει να σας πω τα εξής: Πολύ καλά κάνατε και αποσύρατε τη διάταξη για τους ελέγχους στα θρησκευτικά ιδρύματα και στις εκκλησίες. Πολύ καλά κάνατε, σοφά, διότι καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να υπάρχει άβατον εις την ελληνική πολιτεία και το ελληνικό Δημόσιο σε σχέση με τους διαχειριστικούς ελέγχους. Ό,τι ισχύει για όλους θα ισχύει για όλους. Δεν θα υπάρχει θύλακας αντιστάσεως ή θύλακας εξαιρέσεως ή άβατον. Αυτό από τη Δημοκρατική Αριστερά δεν είναι αποδεκτό. Πολύ καλά κάνατε και το αποσύρατε. Ας γίνει καλύτερη μελέτη των θεμάτων και ας υφίστανται ό,τι ξέρουμε ότι υφίστανται και οι άλλοι οργανισμοί.
Υπάρχουν θετικά ζητήματα μέσα σε αυτά που έχετε φέρει. Υπάρχει όμως η δική μας συνολική αρνητική στάση λόγω του τρόπου που τα φέρνετε.
Όμως, θα σας κάνω ένα σχόλιο για το ζήτημα των πασχόντων από σοβαρές παθήσεις. Πολύ καλά κάνετε και το φέρνετε αυτό. Σας είχα κάνει και μία πρόταση, αν θυμάστε, για την ομόζυγη οικογενή υπερχοληστερολαιμία, τη λεγόμενη δυσλιπιδαιμία, η οποία είναι μία πολύ σπάνια ασθένεια. Θα μπορούσατε να τη βάλετε και αυτή.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Υπάρχουν και άλλες ασθένειες, κύριε συνάδελφε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ωραία, να έχετε υπ’ όψιν σας αυτό. Πραγματικά αυτό αφορά ελαχιστοτάτους –για να το πω έτσι- ανθρώπους. Είναι μία δυνατότητα, προφανώς και ίσως κάποια άτομα που έχουν αυτές τις πολύ μεγάλες δυσκολίες στην προσωπική τους πορεία και ζωή να μπορέσουν να σπουδάσουν.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
Από εκεί και πέρα, βάζετε 12% για τις κατατακτήριες. Για να μην αρχίσουμε τη συζήτηση γενικά για την παιδεία και την εκπαίδευση και για το πώς πάει το πανεπιστήμιο, το 12% δεν πιστεύετε ότι είναι ένα τεράστιο νούμερο; Θα μπορέσουν να ανταποκριθούν τα πανεπιστήμια και οι σχολές σε ένα τέτοιο νούμερο πάνω από το 2%; Αν είχατε κάνει ένα 4%, 5%...
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Από το 10% στο 12%.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ακούστε, το 12% των εισακτέων…
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Ας μη γίνεται διάλογος, για να τελειώσει και ο κύριος Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος, γιατί παρήλθε ο χρόνος.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, με το ζήτημα των διετών σχολών. Δηλαδή, αυτή η υπόθεση τελικά του ποιος θα σπουδάζει, πού θα σπουδάζει και πώς θα σπουδάζει θα καταλυθεί τελείως η έννοια των εισαγωγικών  εξετάσεων  . Ξεκινάμε, δίνουν τις Πανελλήνιες Εξετάσεις και έχει διακόσια άτομα ένα Τμήμα. Τελειώνοντας τη χρονιά αυτοί οι διακόσιοι έχουν γίνει τετρακόσιοι, σε φάση και σε εποχή που οκτακόσια μέλη ΔΕΠ δεν τα έχετε διορίσει ακόμα, κύριε Βορίδη, όταν υπάρχει διάταξη εδώ πέρα για έκτακτο γενικό εκπαιδευτικό προσωπικό.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΚΙΟΥΛΕΚΑΣ (Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Τη διαγράψαμε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τη διαγράψατε; Και πολύ καλά κάνατε. Όταν λοιπόν εκκρεμούν οκτακόσιοι διορισμοί εκλεγμένων μελών ΔΕΠ -τα ξέρετε αυτά τα θέματα- είναι ένα ζήτημα τεράστιο και είναι ανοιχτό.
Το θέμα της μεταφοράς θέσεων φοίτησης των δημοσίων υπαλλήλων μου θυμίζει μετάθεση δημοσίου υπαλλήλου και όχι μετεγγραφή ή μετακίνηση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Τελειώνετε, κύριε Οικονόμου, σας παρακαλώ.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Για να μην ανοίξω τώρα τη συζήτηση για την ιδιωτική εκπαίδευση. Πραγματικά, κύριε Υπουργέ, σας βλέπω κι εσάς, σαν Υπουργείο και σαν πολιτική ηγεσία, πολύ επιμελείς για τα θέματα ιδιωτικής εκπαιδεύσεως. Κάποια ίσως πρέπει να ρυθμιστούν. Όμως, πραγματικά, η δημόσια εκπαίδευση είναι που πρέπει να μπει σε μια σειρά.
 (Στο σημείο αυτό κτυπάει επανειλημμένα το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): «Τελειώνω» ακούω και «τελειώνω» δεν βλέπω.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, σε είκοσι πέντε δευτερόλεπτα.
Εδώ ξεκίνησε ένας πόλεμος τεραστίων διαστάσεων και μια σύγκρουση για τα θέματα των διοικητικών υπαλλήλων. Υποτίθεται ότι ήταν όλα σχεδιασμένα και υπήρχε ένας προγραμματισμός. Άρα, πεντακόσια άτομα θα τα βάζατε σε διαθεσιμότητα. Και σκίζατε τα ιμάτια σας ότι αυτό είναι ένα οριστικό σχέδιο. Τελικά, με εκατό βολευόμαστε όλοι. Αυτά δεν είναι προχειρότητες και επιπολαιότητες;
Εγώ λέω ότι δεν πρέπει να φύγει κανένας αυτή τη στιγμή. Όμως, ποιο είναι το σχέδιο σας, πού καταλήγετε; Γι’ αυτό, λοιπόν, με πολλή επιφύλαξη παρακολουθούμε και τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου. Πάντως, εκ των πραγμάτων και λόγω της Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου, εμείς δεν θα την ψηφίσουμε.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Χρήστος Μαρκογιαννάκης): Ευχαριστούμε πολύ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου