Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Θέλουμε φθηνά φάρμακα, στηρίζουμε την Ελληνική Φαρμακοβιομηχανία

(Ομιλία στη Βουλή ,του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου της ΔΗΜΑΡ, Βουλευτή Αττικής, Βασίλη Οικονόμου, στο σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας «Προσαρμογή της Εθνικής Νομοθεσίας στις Διατάξεις της Οδηγίας 2011/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου 2011 περί εφαρμογής των δικαιωμάτων των ασθενών στο πλαίσιο της διασυνοριακής υγειονομικής περίθαλψης (L88/45/4.4.2011)».)

Το λόγο έχει ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Βασίλειος Οικονόμου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Η ψήφιση μίας Οδηγίας είναι και τεχνικό, τυπικό θέμα, αλλά και ουσιαστικό θέμα πολλές φορές. Εμείς πιστεύουμε ότι η Οδηγία περί εφαρμογής των δικαιωμάτων των ασθενών στο πλαίσιο της διασυνοριακής υγειονομικής περίθαλψης, είναι μία ουσιαστική παρέμβαση.
Υπό αυτήν την έννοια και για τους τυπικούς αλλά και για τους ουσιαστικούς λόγους, κύριε Υπουργέ, θα την ψηφίσουμε. Διότι θεωρούμε, πραγματικά, ότι πρέπει επιτέλους να υπάρξουν και σε εθνικό επίπεδο οι κατευθυντήριες γραμμές και Οδηγίες σε σχέση με τα πρότυπα ασφαλείας και αξιολόγησης της ποιότητας των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών. Και προκαλεί εντύπωση ότι ακόμα δεν υπάρχουν.
Άρα, λοιπόν, πρέπει να έχουμε αυτή την Οδηγία από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ώστε να κάνουμε το στοιχειώδες, αυτό το οποίο θα έπρεπε να είναι δεδομένο εδώ και πολλά χρόνια στην Ελλάδα, όσον αφορά τα θέματα υγείας. Ας έλθει, λοιπόν, για άλλη μία φορά η Ευρωπαϊκή Ένωση να μας ανοίξει το δρόμο και να μας οδηγήσει σε αυτό που πρέπει να κάνουμε, έστω δια μίας Οδηγίας.
Υπό αυτήν την έννοια, εμείς θα είμαστε θετικοί. Βέβαια, πάνω στην Οδηγία έχετε φέρει κι άλλες διατάξεις δια των τροπολογιών και ζητήματα τα οποία έχουν να κάνουν με θέματα της Υγείας.
Θα σας παραθέσω τη δική μας θέση, ως Δημοκρατική Αριστερά, πιάνοντας ένα-ένα τα θέματα. Έχουμε και μία τροπολογία, την οποία θα σας αναφέρω. Δεν ξέρω αν την έχετε παρατηρήσει. Δεν θα ψηφίσουμε και δεν συμφωνούμε με το θέμα της Ιεράς Μονής στις κατασκηνώσεις της Πάτρας, στην Αχαΐα.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ - ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Υπουργός Υγείας): Αυτό, πρέπει να ξέρετε, ήταν νομοτεχνική βελτίωση.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Δεν θα το υποστηρίξουμε. Δεν θα το ψηφίσουμε. Τα είπε ο κ. Τσούκαλης. Να μην τα επαναλαμβάνω γιατί γίνομαι κουραστικός.
Είναι σημαντική αυτή η παράταση που δίνετε για το προσωπικό ασφαλείας, για τους λεγόμενους «σεκιουριτάδες». Νομίζω ότι για τα παιδιά, για τους ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν βγάλει τις αντίστοιχες σχολές, είναι πολύ σημαντικό να υπάρξει αυτή η παράταση, διότι ξέρω κόσμο ο οποίος πραγματικά την χρειάζεται. Με αυτό τον τρόπο, δίνετε μία πρακτική βοήθεια σε πολύ κόσμο ο οποίος δουλεύει σε αυτό το χώρο.
Εμείς υποστηρίζουμε ότι πρέπει να είναι αυτοδύναμα τα νοσοκομεία. Έχουμε κάνει και ερωτήσεις στο παρελθόν για την Ικαρία κλπ.. Γνωρίζετε τη θέση μας. Προσωπικά -για να σας πω την αλήθεια- αυτή η χαλαρή διασύνδεση που κάνετε, δεν με βρίσκει αντίθετο. Θα είμαστε, όμως, επιφυλακτικοί, γιατί πιστεύουμε ότι κάθε νησί -ειδικά αυτά τα ακριτικά νησιά- πρέπει να έχει μία αυτοδύναμη υγειονομική προσέγγιση, λειτουργία και ευθύνη.
Άρα, νομίζω ότι η δική σας θέση δεν επιβαρύνει. Σίγουρα ήταν δυσλειτουργική και γραφειοκρατική και δημιουργούσε πολλά θέματα η παλαιά διοίκηση, μία διοίκηση του «Τα κάνετε όλα», όπου τελικά δεν γινόταν τίποτα.
Άρα, με επιφύλαξη αυτό, δεν έχουμε μεγάλη αντίρρηση για το ζήτημα αυτό που φέρατε.
Επίσης, θα συμφωνήσουμε για το Λασίθι, καθώς και με την ανακατανομή για τα νοσοκομεία ΠΑΙΔΩΝ. Πρέπει να δώσουμε σημασία και πολύ προσοχή ειδικά σε αυτήν την κατηγορία νοσοκομείων. Είναι πολύ ευαίσθητο το θέμα, όπως καταλαβαίνετε, διότι αφορά στα παιδιά. Θα πρέπει να εξετάσουμε το πώς μπορούν να λειτουργήσουν αυτά τα νοσοκομεία με τρόπο αποδοτικό για τον μέσο Έλληνα.

Όσο για τους επικουρικούς γιατρούς, θα συμφωνήσουμε. Είναι σαφέστατο, δεν το συζητάμε. Πρέπει να υπάρχουν κίνητρα. Η πραγματικότητα μάς οδηγεί σ’ αυτή την κατεύθυνση. Είναι γεγονός ότι τα προηγούμενα χρόνια ακούγαμε ότι γιατροί δεν μπορούσαν ή δεν ήθελαν. Εγώ δεν θέλω να πω ότι ήταν εκλεκτική η προσέγγιση. Η ζωή η ίδια οδηγούσε πάρα πολλούς νέους επιστήμονες στο να μην επιλέγουν νησιωτικές περιοχές γιατί δεν θα μπορούσαν να ανταπεξέλθουν στο κόστος ζωής. Νομίζω ότι τα κίνητρα που δίνετε είναι σημαντικά. Είναι μία πάρα πολύ καλή διάταξη την οποία θα υποστηρίξουμε.
Είμαστε επιφυλακτικοί για το θέμα των ιδιωτικών κλινικών.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ-ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Υπουργός Υγείας): Αυτό αποσύρθηκε.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Αποσύρθηκε; Εδώ έρχονται και φεύγουν χαρτιά και έχουμε χάσει το λογαριασμό. Εντάξει. Ούτως ή άλλως, ήμασταν επιφυλακτικοί.
Το φάρμακο είναι ένα μεγάλο θέμα. Έχω κάνει και στο παρελθόν τέτοιες παρεμβάσεις και τοποθετήσεις και είναι καθαρή η θέση μου. Δεν μπορεί η δαπάνη που ο ελληνικός λαός αφιέρωνε για το φάρμακο των δύο δισεκατομμυρίων στις αρχές της δεκαετίας του 2000 να έχει πάει το 2009 κοντά στα έξι δισεκατομμύρια. Ο τριπλασιασμός αυτής της δαπάνης μπορεί να δικαιολογηθεί με τρεις τρόπους: Είτε ο πληθυσμός αυξήθηκε επί τρία, είτε γίναμε τρεις φορές πιο άρρωστοι, είτε τρεις φορές μεγάλωσε το «πάρτι». Μάλλον το τρίτο έχει γίνει εκ των πραγμάτων.
Πώς αντιμετωπίζεται, λοιπόν, αυτό το «πάρτι» από τη μεριά της πολιτείας πάνω σ’ ένα πολύ κρίσιμο θέμα που αφορά την υγεία; Υπάρχουν τρόποι. Εγώ δεν θέλω να υποδείξω τίποτα, όμως καταλαβαίνετε ότι εμείς με προσοχή ακούμε και την ελληνική φαρμακοβιομηχανία. Πρέπει να είμαστε καθαροί εδώ.
Καταλαβαίνω τη βολή προς το ΣΥΡΙΖΑ και έτσι όπως το θέτει ο ΣΥΡΙΖΑ πραγματικά μού έκανε εντύπωση γιατί πάει να συνδέσει την τιμή του φαρμάκου με την ποιότητα της φαρμακευτικής αγωγής και με το βιοτικό επίπεδο του ανθρώπου, δηλαδή πάει να συγκρίνει. Η τιμή δεν έχει σχέση με το αν θα είναι καλό το φάρμακο ή αν θα ξεπεράσει κανείς την ασθένειά του. Γι’ αυτό πιστεύω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να προσαρμόσει αναλόγως και τη ρητορική του.
Πάντως εμείς λέμε το εξής: Η εθνική φαρμακοβιομηχανία πρέπει να στηριχθεί. Καταλαβαίνω ότι υπάρχουν συμφέροντα. Θα μου πει κάποιος: «Σε ενδιαφέρει κάποιος φαρμακοβιομήχανος ειδικά;». Προσέξτε: Αυτή τη στιγμή η φαρμακοβιομηχανία είναι μία παραγωγική μονάδα της ελληνικής οικονομίας, απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους, παράγει τεχνογνωσία, έχει και επιστημονικό πεδίο, άρα είναι μία ζωντανή παραγωγική μονάδα για την πατρίδα μας. Πρέπει να τη στηρίξουμε, να την προστατεύσουμε, να την υποστηρίξουμε, όμως αυτό όχι εις βάρος της τσέπης του μέσου Έλληνα. Να εξηγούμαστε. Πρέπει να βρούμε ποιο είναι το επίπεδο κέρδους για τον Έλληνα φαρμακοβιομήχανο. Είναι επενδυτής, είναι επιχειρηματίας, κάνει τη δουλειά του κι αυτός. Δουλεύει κόσμος εκεί.
Κύριε Υπουργέ, αν ρίξουμε πολύ το επίπεδο του φαρμάκου, ο φαρμακοβιομήχανος θα το μετακυλήσει αυτό είτε στην ποιότητα, είτε στις εργασιακές σχέσεις που έχει με το προσωπικό του. Θα σου πει: «Μ’ αυτές τις τιμές που μου βάζεις θα δίνω μισθούς Ινδίας και Μπαγκλαντές». Αυτό δεν έχει νόημα. Πρέπει να βρούμε μία ισορροπία. Αυτή η ισορροπία δεν ξέρω αν υπηρετείται από τη δική σας νομοθετική ρύθμιση.
Εμείς είμαστε γενικά θετικοί, αλλά καταλαβαίνετε ότι έχουμε και αυτή την επιφύλαξη, δηλαδή αν εξυπηρετείται αυτή η ισορροπία της βιωσιμότητας της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας. Είναι πολλά τα λεφτά, είναι περίπου τετρακόσια εκατομμύρια, καλό είναι για τις τσέπες μας, αλλά μην πάμε να έχουμε ένα κέρδος στη μέση εξοικονόμηση με κλείσιμο μεγάλων ή μεσαίων μονάδων οι οποίες υπάρχουν. Εκεί θέλει προσοχή. Εμείς δεν θα είμαστε θετικοί αν αυτό το μέτρο ανακουφίσει μεν ταμεία, άρα τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά αύριο δούμε να κλείνουν τέτοιες εταιρείες και βιομηχανίες. Δεν θα είμαστε καθόλου θετικοί. Πρέπει να βρούμε μία ισορροπία.
Υπ’ αυτή την έννοια εμείς θα είμαστε υπέρ κάθε εξυγιαντικής προτάσεως που έχει να κάνει με το φάρμακο.
Θα σας πω κάτι πολύ ειλικρινά και σε όλη την Αίθουσα: Εάν φτάσει η φαρμακευτική δαπάνη στα 2 δισεκατομμύρια ευρώ, νομίζω ότι θα είναι πολύ καλό. Περίπου τόσο ήταν πάνω-κάτω και το 2000. Δεν είναι ποιοτική υποβάθμιση το ότι γυρνάμε στο επίπεδο που ήμασταν. Πρέπει να βρούμε τι έγινε σε αυτήν τη δεκαετία. Εγώ δεν θέλω να στήσουμε εδώ ειδικά δικαστήρια, ούτε να ανοίξουμε και να αναμοχλεύσουμε ιστορίες. Όμως, πρέπει να δεχτούμε και να αποδεχτούμε ποιο θα είναι το επίπεδο της φαρμακευτικής δαπάνης που πραγματικά εξασφαλίζει την υγεία του λαού και αυτό το επίπεδο θέλουμε.
Άρα, πρέπει να γίνει συμμάζεμα της σπατάλης. Τέρμα στα πάρτι. Όχι στο χτύπημα της ελληνικής φαρμακευτικής βιομηχανίας. Αυτές είναι χοντρικά οι τρεις προσεγγίσεις μας για το ζήτημα αυτό.
Όσον αφορά τις πανεπιστημιακές σχολές: Το «Κλεοπάτρα» έξω το περιμέναμε, μέσα μας έκατσε. Και επειδή βλέπω ότι υπάρχει μια αντιπαράθεση και μια διχογνωμία μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, η δικιά μας η θέση είναι ότι πρέπει να υπάρχουν θέσεις ακαδημαϊκών, γιατί πραγματικά ο πανεπιστημιακός ιατρός πρέπει να έχει την εκπροσώπηση του. Δεν το κάνουμε για να προσφέρουμε χέρι βοηθείας. Όπως σας είπα, εξασθενημένος είναι ο κυκλώνας έξω και πιστεύω ότι και εδώ είναι ασθενής. Πάρα ταύτα, προκαλεί εντύπωση το ότι δεν υπάρχει στοιχειώδης συνεννόηση των κυβερνητικών εταίρων. Από εκεί και πέρα είναι δικά σας θέματα. Βρείτε τα.
Κύριε Υπουργέ, με αφορμή μια σημερινή παρουσία στην τηλεόραση -σας άκουσα γιατί ήμουν στο πάνελ- μου έκανε εντύπωση το δελτίο Τύπου που πήρα από τη Στατιστική Υπηρεσία, δηλαδή τα επίσημα στοιχεία της ελληνικής πολιτείας. Στα φάρμακα -και το διαπίστωσα κι εγώ- το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο έχουμε αύξηση 17,6%. Δηλαδή, συνεισφέρουν κατά 0,2% στην αύξηση του πληθωρισμού. Μάλιστα, από Οκτώβριο του 2012 μέχρι τον Οκτώβριο 2013 -δηλαδή σε ένα χρόνο- είναι στο 12,6%. Έχει το μεγαλύτερο συντελεστή αύξησης. Όλα είναι αρνητικά, λειτουργούν στον αποπληθωρισμό, ενώ το φάρμακο δουλεύει με 12% - 17% αύξηση. Μέχρι τώρα μας λέγατε ότι θα έχουμε τη μείωση από τα διακόσια εξήντα φάρμακα. Ωστόσο, δεν φαίνεται να αποτυπώνεται στη Στατιστική Υπηρεσία, στα δελτία που έβγαλε για τον καταναλωτή. Εδώ τίθεται το θέμα –το καταλαβαίνετε- αν αυτά που θέλουμε, ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Βλέπουμε, πάντως, μεγάλες αυξήσεις. Δεν έχουμε μειώσεις. Εμείς θέλουμε τις μειώσεις.
Όσον αφορά την τροπολογία που καταθέσαμε, δεν άκουσα ένα σχόλιο σας. Την είχαμε καταθέσει -εάν θυμάστε- πριν από δέκα μέρες σε προηγούμενο νομοσχέδιο. Μας είπατε να το φέρουμε για να το μελετήσατε. Είναι η προγραμματική σύμβαση για το θέμα των Κέντρων Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας. Είναι τα παραρτήματα του ΟΚΑΝΑ. Θα την εγκρίνετε; Δεν ξέρω τι θα κάνετε. Δεν κάνατε κάποιο σχόλιο.
Το θέμα είναι το πώς θα γίνει, γιατί χωρίς την προγραμματική σύμβαση δεν θα λειτουργήσουν και θα βρεθούμε μπροστά σε ένα αδιέξοδο. Το έχετε δει το θέμα; Το έχετε προγραμματίσει; Δώστε μας μια απάντηση, γιατί πραγματικά περιμένει πολύς κόσμος να δει τι θα γίνει με όλα αυτά τα θέματα. Είναι εβδομήντα δύο δομές σε όλη την Ελλάδα.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Και εμείς σας ευχαριστούμε.
Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΣΠΥΡΙΔΩΝ - ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ (Υπουργός Υγείας): Κύριε συνάδελφε, σας ευχαριστώ πάρα πολύ για την εποικοδομητική κριτική. Θα σας απαντήσω επί της ουσίας σε αυτά που θέσατε.
Όσον αφορά την ελληνική φαρμακοβιομηχανία για την οποία σας είπα ότι κι εμείς είμαστε ιδιαιτέρως υπερήφανοι: Η πολιτική την οποία προσπαθούμε να εφαρμόσουμε και που έγκειται στην ιδέα της αυξήσεως του μεριδίου αγοράς που θα έχουν τα γενόσημα φάρμακα -και γενόσημα φάρμακα είναι κατά κύριο λόγο αυτά που παράγει η ελληνική φαρμακοβιομηχανία- είναι πολυσχιδής. Το κομμάτι της τιμολόγησης είναι ένα από τα τμήματα αυτής της πολυσχιδούς πολιτικής.
Τι θέλουμε να κάνουμε; Θέλουμε, κύριε συνάδελφε, να αυξήσουμε πάρα πολύ τον όγκο των πωλήσεων των γενοσήμων φαρμάκων και άρα και των ελληνικών φαρμακοβιομηχανιών. Θέλουμε, δηλαδή, να αυξήσουμε τον όγκο των κουτιών που πουλάνε και αναλογικά με την αύξηση αυτή του όγκου, να αρχίσουν να πέφτουν και οι τιμές συγκλίνοντας περισσότερο στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, γιατί παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Τι λέμε, λοιπόν, για να σταθμίσουμε αυτά τα δυο αγαθά -όπως είπατε πολύ σωστά- δηλαδή από τη μια το να έχει ο πολίτης μας φτηνό, ασφαλές, αξιόπιστο φάρμακο, αλλά από την άλλη να μπορεί και η ελληνική φαρμακοβιομηχανία να προκόψει μέσα στις παρούσες συνθήκες; Ακολουθούμε μια σειρά μέτρων.
Σήμερα επικεντρωθήκαμε στην τιμολόγηση, στη μεταφορά του 80% στο 65%. Μέσα, όμως, έχουμε τη δυνατότητα να βγάλουμε υπουργικές αποφάσεις για το θέμα του κέρδους των φαρμακοποιών, αν πουλάνε γενόσημα ή αν δεν πουλάνε, κίνητρα στους γιατρούς για το αν γράφουν γενόσημα ή δεν γράφουν, αφαίρεση από τους φαρμακοποιούς του rebate εάν πουλάνε γενόσημα ή δεν πουλάνε; Με ποιο στόχο; Όλα τα μέτρα που βλέπετε αδιάφορα, συγκλίνουν στο να πάμε να αυξήσουμε τον όγκο των πωλήσεων των γενοσήμων, έτσι ώστε με φτηνότερες τιμές –αν τα παίρνει ο πολίτης, να ξοδεύει λιγότερα λεφτά για τα φάρμακα- να μπορεί να προκόβει και να προχωράει η ελληνική φαρμακοβιομηχανία. Αυτός είναι ο στόχος της πολιτικής.
Πρέπει να σας πω ότι στην κατάθεση αυτού του νόμου –αναρωτηθήκατε αν έχουμε σταθμίσει την επιφύλαξη- σας διαβεβαιώ ότι προσπαθήσαμε πάρα πολύ έντονα να σταθμίσουμε όλους αυτούς τους διαφορετικούς στόχους, χωρίς να θέλω να μπω σε περαιτέρω λεπτομέρειες.
Όσον αφορά στην αύξηση τιμών του καταναλωτή έχω πει εδώ στην Βουλή -και έχει γίνει και σχετική ερώτηση με τον κ. Σαλμά- ότι υπήρξαν διακόσια φάρμακα των οποίων οι τιμές διορθώθηκαν. Εκκρεμούσαν ενστάσεις πάρα πολύ καιρό. Εμείς θέλουμε η πολιτική μας να καθορίζεται από σεβασμό στη νομιμότητα από όλους και από το κράτος.
Τι κάνουμε, λοιπόν; Θεραπεύσαμε όλες τις τυχόν λανθασμένες τιμολογήσεις που είχαν γίνει τα τελευταία δυο χρόνια σε ορισμένα φάρμακα. Και τώρα πάμε με το νόμο –με το νόμο, όχι επειδή έγινε λάθος ή επειδή κάποιος αποφάσισε να κατεβάσει ένα φάρμακο κατά το δοκούν και να το γράψει σε έναν κατάλογο- σε μια συνολική, πολύ μεγάλη μείωση της τιμής των φαρμάκων. Και αυτό ακριβώς είναι που κάνει η σημερινή τροπολογία. Όταν, δηλαδή, γίνει το νέο δελτίο τιμών τον επόμενο μήνα, θα δείτε ότι τα φάρμακα θα είναι στο πολύ αρνητικό του δελτίου των τιμών.
Γι’ αυτό σας καλούμε να υποστηρίξετε αυτή την προσπάθεια, η οποία προσπαθεί να σταθμίσει όλα αυτά τα διαφορετικά αγαθά.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου