Πέμπτη, 19 Δεκεμβρίου 2013

Γιατί άτυπες επιτροπές για τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στα Λύκεια;

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΙΕΥΘ.ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ  ΕΛΕΓΧΟΥ
Αριθ.Πρωτ.
5012
Ημερομ.Κατάθεσης
19.12.13




ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων


Κύριε Υπουργέ,

Ανήσυχη είναι η εκπαιδευτική κοινότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την πληροφορία ότι συστάθηκαν άτυπες ομάδες εργασίας από καθηγητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και Σχολικούς Συμβούλους στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, χωρίς την συμμετοχή Πανεπιστημιακών προκειμένου να καταθέσουν μέσα σε διάστημα 10 ημερών Αναλυτικά Προγράμματα για τα μαθήματα Προσανατολισμού του Λυκείου. Σύμφωνα με τους εκπαιδευτικούς, βασικός σκοπός είναι να έχουν συγγραφεί νέα βιβλία για τους μαθητές του Λυκείου μέχρι το τέλος Απριλίου του 2014. Τα ερωτήματα των εκπαιδευτικών είναι πολλά τόσο για την όλη διαδικασία που φαίνεται να ακολουθείτε εν κρυπτώ, όσο και για τα αποτελέσματα που μπορούν να έχουν αυτές οι άτυπες επιτροπές δεδομένης της απουσίας πανεπιστημιακών αλλά και του πραγματικά ελάχιστου χρόνου που διαθέτουν για την σύνταξη των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Καλλιεργείται δυστυχώς για μια ακόμη φορά η εντύπωση ότι η σύνταξη αναλυτικών προγραμμάτων και κατά συνέπεια και τα διδακτικά βιβλία θα σχεδιαστούν βεβιασμένα και πρόχειρα, χωρίς την επιβαλλόμενη κατά τη γνώμη μας διαλεκτική που πρέπει να αναπτυχθεί για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, μεταξύ της πανεπιστημιακής και της εκπαιδευτικής κοινότητας. Καμία όμως εκπαιδευτική δομή δεν μπορεί να σχεδιαστεί και να αποδώσει τα προσδοκώμενα ακολουθώντας αυτή την διαδικασία, πόσο μάλλον η λυκειακή εκπαίδευση που αποτελεί το τελικό εκπαιδευτικό στάδιο πριν από την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Το άγχος να δημιουργήσουμε σε ελάχιστο χρόνο κάτι καινούριο μπορεί τελικά να καταστρέψει και καλές προθέσεις και καλές προτάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η εισαγωγή στην πρώτη Λυκείου του μαθήματος «Πολιτική Παιδεία» το οποίο μπορεί να συνδράμει στην καλύτερη συνειδητοποίηση της έννοιας του πολίτη και άρα να δημιουργήσει πιο υπεύθυνους πολίτες, το οποίο όμως κατέληξε σε πρόχειρη συρραφή τριών κλάδων (Οικονομία, Δίκαιο και Κοινωνιολογία) με ένα βιβλίο αποτέλεσμα συρραφής κεφαλαίων τριών διδακτικών βιβλίων της Α’, της Β’ και της Γ’ Λυκείου με συνέπεια φυσικά να είναι δυσνόητο, να είναι δύσκολη η διδασκαλία του και να επιφέρει τελικά σύγχυση αντί για ουσιαστικές γνώσεις. Τα διδακτικά όμως βιβλία δεν μπορούν να είναι αποτέλεσμα ούτε συρραφής ούτε τυχαίων συναντήσεων πανεπιστημιακών που στο όνομα της ακαδημαϊκής ελευθερίας μπορούν να συγγράφουν διδακτικά εγχειρίδια κατά το δοκούν. Αντίθετα πρέπει να υπηρετούν ένα και μόνο σκοπό την καλλιέργεια συνειδητοποιημένων και πεπαιδευμένων πολιτών ικανών να κάνουν ώριμες επιλογές για το μέλλον τους συνυπολογίζοντας και σταθμίζοντας κατά το δυνατόν καλύτερα την ελληνική, την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια πραγματικότητα.
Κατόπιν όλων αυτών,
Ερωτάστε:
1. Για ποιους λόγους δεν έγινε προκήρυξη διαγωνισμού για σύνταξη Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών και συγγραφή νέων διδακτικών πακέτων για το Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο, υπό την κρίση αντικειμενικής επιστημονικής επιτροπής ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια, η δημοκρατικότητα και βέβαια η επιστημονική αρτιότητα;
2. Με ποια επιστημονικά κριτήρια και στη βάση ποιων επιστημονικών εισηγήσεων αποφασίστηκε η κατάργηση αυτόνομων μαθημάτων και η αντικατάσταση τους από το μάθημα «Πολιτική Παιδεία» ως σύνθεση τριών επιστημών (Οικονομία, Δίκαιο, Κοινωνιολογία) για το οποίο απεστάλη Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών και βιβλίο τα οποία αποτελούν αποκλειστικά και μόνο προϊόν πρόχειρης συρραφής αντί να αποτελούν προσπάθεια διεπιστημονικής προσέγγισης ώστε να επιτελέσουν το σκοπό δημιουργίας ενός μαθήματος υπό τον γενικό τίτλο «Πολιτική Παιδεία»;
3. Με ποια επιστημονικά κριτήρια και ποια παιδαγωγικά κριτήρια δημιουργήθηκε το σημερινό βιβλίο της «Πολιτικής Παιδείας» το οποίο περιλαμβάνει τρία κεφάλαια από το βιβλίο «Αρχές Οικονομίας» της Α’ Λυκείου, τρία κεφάλαια από το βιβλίο «Πολιτική και Δίκαιο» της Β’ Λυκείου και τρία κεφάλαια από το βιβλίο «Κοινωνιολογία» της Γ’ Λυκείου, χωρίς καμία μάλιστα επεξεργασία ώστε αυτά να προσαρμοστούν για μαθητές Α’ Λυκείου και να καταλήγουν σε μια ολοκληρωμένη διδακτική ενότητα αντί στην επιδερμική συγχώνευση τριών διακριτών ενοτήτων;
4. Το παράδειγμα του μαθήματος «Πολιτική Παιδεία» είναι ενδεικτικό των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων και των αντίστοιχων βιβλίων και ποια είναι η γνώμη της πανεπιστημιακής κοινότητας για τις εξελίξεις αυτές στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση;        



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου