Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

Μεγάλες καθυστερήσεις στην έγκριση χρηματοδοτούμενων από ευρωπαϊκούς πόρους προγραμμάτων

ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΔΙΕΥΘ.ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΥ  ΕΛΕΓΧΟΥ
Αριθ.Πρωτ.
4907
Ημερομ.Κατάθεσης
16.12.13




ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Κύριε Υπουργέ,

Όπως πολύ καλά γνωρίζετε η χώρα μας έχει ανάγκη αξιοποίησης κάθε διαθέσιμου ή εν δυνάμει διαθέσιμου πόρου προκειμένου να αντιμετωπίσει ή να ενισχύσει αποτελεσματικά τις προσπάθειες αντιμετώπισης της ανεργίας αλλά και ευρύτερα τις συνέπειες της περιοριστικής δημοσιονομικής πολιτικής. Μια από τις κυριότερες χρηματοδοτικές πηγές της χώρας μας σήμερα αποτελεί η διαχείριση και αξιοποίηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων που διατίθενται για την υλοποίηση συγκεκριμένων δράσεων σύμφωνα με τις κατευθύνσεις των αποφάσεων των συλλογικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μεγάλο μέρος αυτών των δράσεων και των χρηματοδοτήσεων στην τρέχουσα διαχειριστική περίοδο αφορούν ευρύτερα την παιδεία και την έρευνα, ενώ σημαντικότατο σκέλος κατέχει η εκπαίδευση ενηλίκων, η δια βίου μάθηση και η μετεκπαίδευση πτυχιούχων και επιστημόνων. Στα πλαίσια αυτά το Υπουργείο Παιδείας αιτήθηκε την κατάθεση προτάσεων για την επικαιροποίηση γνώσεων των αποφοίτων ΑΕΙ προκειμένου αυτές αφού αξιολογηθούν να χρηματοδοτηθούν. Τα Πανεπιστήμια κατά κύριο λόγο κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις οι οποίες αξιολογήθηκαν από το Υπουργείο και κατατάχθηκαν σε σειρά προτεραιότητας προκειμένου να εγκριθεί η χρηματοδότησή τους και να αρχίσουν να υλοποιούνται. Η σχετική διαδικασία αξιολόγησης καθυστέρησε κατά τη γνώμη μας υπερβολικά αναγνωρίζουμε όμως ότι η αξιολόγηση συνολικά τέτοιου τύπου προγραμμάτων – προτάσεων εκ φύσεως μπορεί πράγματι να απαιτεί τεράστιο όγκο δουλειάς. Παρ’ όλα αυτά η αξιολόγηση και η τελική κατάταξη αφού κρίθηκαν και οι αντιρρήσεις που υποβλήθηκαν είχαν ολοκληρωθεί έως τα μέσα Ιουλίου 2013 όπως προκύπτει από σχετικό έγγραφο της αρμόδιας Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Ε.Π Εκπαίδευσης και Δια Βίου Μάθησης. Η μετέπειτα διαδικασία περιλαμβάνει σύμφωνα με το προαναφερόμενο έγγραφο την πρόσκληση σύμφωνα με τη σειρά κατάταξης των υπευθύνων των προτάσεων ώστε να συμπληρωθεί ειδικά διαμορφωμένο έντυπο οικονομικών στοιχείων, να εξεταστούν αυτά τα στοιχεία, να οριστικοποιηθεί ο προϋπολογισμός των προτάσεων και να διαμορφωθούν τα Τεχνικά Δελτία Πράξης. Σχεδόν έξι μήνες μετά πληροφορούμαστε επί παραδείγματι, ότι στη Θεματική Ενότητα 2.6, Πολιτισμός, ο οποίος αποτελεί κατά τη γνώμη μας κύριο τομέα όπου πρέπει να θεμελιωθεί η Ανασυγκρότηση της χώρας και της Οικονομίας ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία, με αποτέλεσμα να μην έχουν ξεκινήσει ακόμα τα συγκεκριμένα προγράμματα και να μην μπορούν να δημιουργήσουν τις νέες θέσεις εργασίας που απαιτούνται για την υλοποίησής τους. Η υλοποίηση αυτών των προγραμμάτων μπορεί να ενισχύσει σημαντικά το σύνολο της οικονομίας μας, να βγουν από το αδιέξοδο της ανεργίας συμπολίτες μας επιστήμονες και κυρίως να δημιουργηθεί σημαντικός θετικός κύκλος οικονομικής λειτουργίας. Λαμβάνοντας υπόψη την πραγματική και εκρηκτική κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα σήμερα, οι χρόνοι που χρειάζεται η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης ΕΠ Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση είναι πραγματικά και απαράδεκτοι και προκλητικοί, τουλάχιστον σε ότι αφορά τα προγράμματα επικαιροποίησης των γνώσεων αποφοίτων ΑΕΙ, προϋπολογισμού εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενων από την ΕΕ που θα μπορούσε να αξιοποιήσει η χώρα μας, με έλεγχο όμως των προτάσεων σε εύλογο χρονικό διάστημα ώστε να μην παραμένουν οι πόροι αυτοί αναξιοποίητοι ιδίως σε αυτές τις οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.   
Κατόπιν όλων αυτών,
Ερωτάστε:
1. Για ποιους ακριβώς λόγους παρατηρούνται αυτές οι μεγάλες καθυστερήσεις στη ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών διαδικασιών για την υλοποίηση – χρηματοδότηση των προγραμμάτων επικαιροποίησης των γνώσεων των αποφοίτων ΑΕΙ με αποτέλεσμα να μην μπορεί η χώρα μας να απορροφήσει σημαντικά ευρωπαϊκά κονδύλια;
2. Πότε επιτέλους θα ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη γραφειοκρατική διαδικασία ώστε να ξεκινήσουν αυτά τα προγράμματα;
3. Επεξεργάζεστε σχέδιο περιορισμού της γραφειοκρατίας, επιτάχυνσης και πιο αποδοτικής απορρόφησης των ευρωπαϊκών κονδυλίων;
4. Σε ποιες ενέργειες θα προβείτε προκειμένου να διασφαλίσετε ότι το Υπουργείο Παιδείας θα απορροφά το 100% των προγραμμάτων που χρηματοδοτεί η ΕΕ και δεν θα χάνονται πολύτιμα αναπτυξιακά κατά τη γνώμη μας κονδύλια στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας;   





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου