Παρασκευή 26 Ιουλίου 2013

Όχι στις Υπερεξουσίες του Γ.Γ. Εσόδων

(Συζήτηση στη Βουλή του Βουλευτή Αττικής της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Βασιλείου Οικονόμου, αναφορικά τα άρθρα και το σύνολο του Σχεδίου Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Φορολογικές διαδικασίες και άλλες διατάξεις».)

Ο κ. Βασίλειος Οικονόμου έχει το λόγο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, τα ζητήματα αντισυνταγματικότητας μπαίνουν αφειδώς στην Αίθουσα σε κάθε νομοσχέδιο και πολλές φορές χάνουν την ουσία τους, ενώ πραγματικά υπάρχουν και φορές που υπάρχουν ζητήματα τα οποία πρέπει να τα δούμε.
Το νομοσχέδιο αυτό έρχεται την τελευταία στιγμή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος και όπως καταλαβαίνετε, κύριε Πρόεδρε και κύριε Υπουργέ, όταν έρχονται τέτοιου είδους νομοσχέδια, σημαντικά, σοβαρά, τα οποία ρυθμίζουν τη ζωή χιλιάδων συμπολιτών μας, διαμορφώνουν συνθήκες για το πώς ο κάθε ένας μας αντιμετωπίζει το μεγάλο τέρας της διοικητικής μηχανής, στο κομμάτι των ελεγκτικών μηχανισμών και στο κομμάτι της φοροείσπραξης.
 Όταν έρχονται διατάξεις της τελευταίας στιγμής, έστω και κατά επιταγή και κατά προσδιορισμό υποχρεώσεων τις οποίες πρέπει η Κυβέρνηση και η χώρα να εκπληρώσει για να λάβει τις περιβόητες δόσεις, μπαίνουν ζητήματα για το αν αυτές οι διατάξεις έχουν συνταχθεί με σοβαρότητα, με πειθαρχία και με ένα τρόπο ώστε να είναι «καθαρές», να αναλογούν στην συνταγματική επιταγή και στο νομικό πολιτισμό της χώρας, όπως αυτός κυριαρχεί και διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια.
Εκ των πραγμάτων, εμείς σε τρία άρθρα θα συνηγορήσουμε στα προβλήματα, όπως τα καταγράφει και η Επιστημονική Επιτροπή, διότι η Επιστημονική Επιτροπή είναι ένας θεσμός ο οποίος έχει την αντικειμενικότητά του, δίνει την τρίτη ματιά στα ζητήματα, δεν εμπλέκεται στο πολιτικό παίγνιο, όπως αυτό διαμορφώνεται σύμφωνα, πολλές φορές, με όρους που δεν απαντούν στην ουσία των πραγμάτων και είναι ένας καλός σύμβουλος για το κοινοβουλευτικό έργο.  
Υπό αυτή την έννοια, λοιπόν, για το άρθρο 5, για το άρθρο 27 και για το άρθρο 48 η Επιστημονική Επιτροπή έχει κάνει τις παρατηρήσεις της. Και εμείς νομίζουμε ότι τα θέματα τα οποία προσδιορίζει, όπως για την αναλογικότητα και το ζήτημα της προηγούμενης ακρόασης στο άρθρο 5 σε σχέση με την κοινοποίηση των πράξεων, είναι πολύ βασικά ζητήματα για το αν τηρούνται και πώς τελικά διαμορφώνονται οι όροι της επιδόσεως.
Στο ζήτημα του άρθρου 27 για το αν μπορεί ο Γενικός Γραμματέας και έχει το δικαίωμα  να αποφασίζει για ειδικότερες περιπτώσεις, είναι ουσιαστικά θέμα νομοθετικής εξουσιοδότησης όπως το άρθρο 78 παρ. 4 του Συντάγματος ορίζει.
Και βέβαια στο άρθρο 48 με την «αναγκαστική εκτέλεση» κατά τη δική μας άποψη παραβιάζονται τα άρθρα 4,5 και 17 του Συντάγματος  και συνηγορούμε με τις παρατηρήσεις του Επιστημονικού Συμβουλίου. Διότι, καταλαβαίνετε, βέβαια ότι όταν ο κοινός νομοθέτης διαμορφώνει τέτοιους δυσβάσταχτους όρους για τον πολίτη, διαμορφώνει κατηγορίες πολιτών, όλο αυτό καταλήγει σε μία πολιτεία η οποία δεν καθορίζεται από ευνομία και ισότητα και παραβιάζονται βασικές αρχές της προσωπικότητας του πολίτη. Αυτά είναι ζητήματα που εμείς τα προσεγγίζουμε με πολλή ευαισθησία.
Πρέπει η Κυβέρνηση, που έχει πάρει την πρωτοβουλία, να δει τουλάχιστον αυτά τα τρία άρθρα. Για τα άλλα άρθρα, νομίζω ότι υπάρχουν σχόλια και παρατηρήσεις από το Επιστημονικό Συμβούλιο. Καταλαβαίνουμε ότι πάντα δίνεται τέτοιο δικαίωμα και το γρήγορο της νομοθετικής πρωτοβουλίας έχει και τα αποτελέσματά του.
Εμείς πρέπει να βλέπουμε, κύριε Πρόεδρε, την ουσία της νομοθετικής παρέμβασης. Εδώ, όμως, από τη στιγμή που ανοίγει και το ζήτημα του τύπου είμαστε υποχρεωμένοι να το αντιμετωπίσουμε και να το προσδιορίσουμε.
Αυτή είναι η θέση της Δημοκρατικής Αριστεράς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ιωάννης Δραγασάκης): Ευχαριστώ πολύ.
Κύριοι συνάδελφοι, παράκληση για ησυχία. Δεν είναι σωστό. Ακούγονται επιχειρήματα, μπορεί να τα ξέρετε, αλλά κάντε μια προσπάθεια να ακούγονται οι ομιλητές.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Γιορτάζει και το χωριό μου σήμερα. Έχουμε Αγία Παρασκευή πολιούχο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γεώργιος Καλαντζής): Να είστε καλά. Και του χρόνου.
Κι εγώ αύριο έχω τα γενέθλιά μου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Εμείς τηρούμε και παρακολουθούμε τις παραδόσεις του τόπου μας.
Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, το νομοσχέδιο που με τρόπο κατεπείγοντα φέρνετε σήμερα στη Βουλή, καταλαβαίνετε ότι μπορεί να έχει την αιτιολόγησή του για το κατεπείγον, να έχει και την αιτιολόγησή του και για την ουσία του βέβαια. Θα μπορούσε να έρθει εκ των πραγμάτων και όπως και να έχει το ζήτημα των ρυθμίσεων για τον φορολογικό Κώδικα, καθώς η πολυνομία και ο κατακερματισμός των διατάξεων και των νομοθετικών κινήσεων και παρεμβάσεων –στο απώτερο παρελθόν και στο πρόσφατο παρελθόν- που έρχονται στη Βουλή είναι τέτοια που η κωδικοποίηση είναι τουλάχιστον ένα πολύ σοβαρό μεταρρυθμιστικό βήμα που μπορεί να περιμένει κάποιος.
Το κατεπείγον, βεβαίως, αδυνατίζει το εγχείρημα. Το κατεπείγον είναι ένα ζήτημα που αδικεί το εγχείρημα. Διότι καταλαβαίνετε βέβαια, κύριε Υπουργέ, ότι η αδυναμία ολοκληρωμένης προσέγγισης, παρακολούθησης και μελέτης της νομοθετικής σας πρωτοβουλίας την αδικεί.
Εμείς ως Δημοκρατική Αριστερά είδατε -βάσει και του κ. Αναγνωστάκη, του Εισηγητή μας- ότι είμαστε θετικοί στην προσπάθεια που κάνετε, γιατί κοιτάμε την ουσία και δεν κοιτάμε τον τύπο, όπως πολλές άλλες πτέρυγες πολλές φορές κάνουν αφού  αναλώνονται στα τυπικά και στα διαδικαστικά. Όμως, εκ των πραγμάτων, καμιά φορά και η διαδικασία έχει την αξία της και τη σημασία της. Πρέπει να πιάσουμε τους μνημονιακούς όρους, λένε κάποιοι, σώνει και καλά. Εμείς δεν έχουμε λατρεία στο μνημόνιο. Δηλαδή, σε ποια διαδικασία; Σε ποια πολιτική; Στην πολιτική που εκ των πραγμάτων καθορίζει τους όρους της επιβίωσης της χώρας από εξωτερικούς παράγοντες.
Εμείς είμαστε λάτρεις μιας εθνικής διαστάσεως συγκροτημένης πολιτικής πορείας, η οποία να διαμορφώνει την οικονομική, κοινωνική και πολιτική ζωή με τρόπο αυτοδύναμο, συγκροτούμενο στις δικές μας δυνάμεις, τις εθνικές δυνάμεις. Γι’ αυτό το λόγο, άλλωστε, θυμάστε ότι στην επιχειρηματολογία μας ένα από τα θέματα που βάζαμε είναι ότι πρέπει άμεσα να απαγκιστρωθούμε από το μνημόνιο. Έτσι λέγαμε και στις εκλογές 2012.
Δηλαδή, τι λέγαμε; Ότι πρέπει να διαμορφώσουμε μια εθνική πολιτική συγκροτημένη πάνω στις δυνάμεις της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.
Στο σχεδιασμό που έκανε η Κυβέρνηση το 2012 υπήρχαν αυτά τα στοιχεία της πολιτικής, δηλαδή συγκροτημένη με πρωτογενές πλεόνασμα πολιτική και οικονομική πορεία, η οποία στόχο είχε να οδηγήσει στον απεγκλωβισμό από το μνημόνιο το καλοκαίρι του 2014, απ’ ό,τι έχουμε πει σε πρώτη φάση.
Αυτό σημαίνει ότι στο διάστημα που μας μένει έως τότε  πρέπει να διαμορφώσουμε τους όρους της αναπτυξιακής μας πορείας, της παραγωγικής μας βάσης και το πώς θα μπορούσε να λειτουργήσει μια συγκροτημένη και ευνομούμενη πολιτεία, ώστε και τα έσοδά της να είναι σύμφωνα με τα προϋπολογισθέντα και οι δαπάνες της να κινούνται στα πλαίσια του εφικτού, σύμφωνα με το δημοσιονομικό της προγραμματισμό.
Αυτό το  οποίο λέει η Δημοκρατική Αριστερά είναι το εξής: Τα τελευταία τρία χρόνια στο κομμάτι των δαπανών εκ των πραγμάτων έχουν επέλθει βαρύτατες και δριμύτατες περικοπές. Εκτιμούμε ότι οι δαπάνες ύψους 85 δισεκατομμυρίων στον προϋπολογισμό του 2009, στον προϋπολογισμό του 2013, αν δεν κάνω λάθος, είναι γύρω στα 62 δισεκατομμύρια. Αυτό σημαίνει ότι στο κομμάτι αυτό των περικοπών των δαπανών η Ελληνική Κυβέρνηση και η Ελληνική Πολιτεία έκανε τα πάντα -και μάλιστα πολλές φορές με υπερβολή- έτσι ώστε να έχουμε αυτές τις περικοπές.
Η δική μας κριτική και η  κατηγορία μας είναι ότι πολλές φορές  στο παρελθόν -από το 2010 και μετά- μόνο εκεί επέδειξα μεγάλη αφοσίωση,  οι  κυβερνόντες δηλαδή στην περικοπή των δαπανών.
Θα μου πείτε: Ο κωδικός της μισθοδοσίας ή των συνταξιοδοτήσεων, δεν ήταν ένας κωδικός που βάρυνε τις δαπάνες; Ήταν. Όμως, το κομμάτι των λειτουργικών δαπανών δεν περικόπηκε. Άλλωστε, μόνο σε αυτή την τετραετία η περικοπή των λειτουργικών δαπανών ήταν η μικρότερη δυνατή σε σχέση με τους μισθούς και τις συντάξεις.
Η αύξηση των εσόδων -πράγμα το οποίο είναι και το ζητούμενο γιατί, υποτίθεται, ότι αυτό στηρίζεται σε μια αναπτυξιακή πολιτική- νομίζω ότι δεν έχει επιτύχει τους στόχους το τελευταίο διάστημα. Νομίζω ότι το πρώτο εξάμηνο βρισκόμαστε σε μια υστέρηση στα έσοδα κατά 850 εκατομμύρια. Αυτό δείχνει ότι στην ολοκλήρωση του χρόνου θα έχουμε μια απόκλιση τουλάχιστον 1,5 με 2 δισεκατομμύρια.
Θα μου πείτε ότι θα τα καλύψετε  και  από άλλη περικοπή των δαπανών. Λέτε πως όχι. Το ελπίζω. Ποιος δεν ελπίζει να μην γίνουν αυτά τα νούμερα πραγματικότητα;
Φέρατε εδώ σήμερα και τον Κώδικα για να ενισχύσετε αυτή την προσπάθεια, δηλαδή να επιτύχετε να μείνουν τα έσοδα στα 52 δισεκατομμύρια, αν θυμάμαι καλά, που είναι ο στόχος του Προϋπολογισμού του 2013. Νομίζω ότι αυτόν τον στόχο με αυτό τον Κώδικα και μπορεί να τον επιτύχετε και μπορεί να μην τον επιτύχετε!
Θα σας πω τους λόγους για τους οποίους εμείς πιστεύουμε ότι υπάρχει κίνδυνος να μην βοηθήσει τελικά αυτός ο Κώδικας να επιτευχθεί ο στόχος. Γι’ αυτό έχουμε βάλει και μια τροπολογία. Δεν ξέρω αν την έχετε προσέξει, διότι δεν σας έχουμε ακούσει να μιλάτε επί αυτής.
Για να μπορούν να αποδώσουν τα έσοδα, πρέπει να υπάρχει η έννοια της κοινωνικής δικαιοσύνης, κύριε Υπουργέ. Σας το είχα πει κάνοντας εδώ επίκαιρη ερώτηση, αν θυμάστε, για το τι γίνεται για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Σας έχω «αναγκάσει» να απαντήσετε – δεν νομίζω ότι έρχεστε στην Αίθουσα με απροθυμία- για το τι γίνεται με την υπόθεση της φοροδιαφυγής. Υπάρχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί; Λειτουργούν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί; Στελεχώνονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί; Αποδίδουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί;
Και θυμάστε ότι με αφορμή την παρουσία μου στην Προανακριτική Επιτροπή για τη λίστα Λαγκάρντ, σας είχαμε πει ότι δεν έχει έρθει ένα ευρώ στα ταμεία του κράτους από αυτήν τη λίστα, που υπενθυμίζω ότι οι καταθέσεις εν συνόλω είναι της τάξεως των 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Στα 4,5 δισεκατομμύρια, λοιπόν, δεν υπάρχει ένα ευρώ.
Υπήρχαν και άλλες τρεις λίστες. Δεν ξέρω αν θυμάστε τώρα πώς τις λέγαμε. Είναι οι λίστες των off shore, των σκαφών, του Λονδίνου, των ακινήτων κλπ..
Από όλο αυτό, λοιπόν, το κομμάτι του πλούτου, δεν είναι μόνο αυτός που βοσκάει στη Μύκονο και τα πέριξ και λούεται εκεί.
Είναι και αυτός ο πλούτος ο οποίος πηγαίνει στα χειμερινά ανάκτορα και κάνει το σκι του κ.λπ. Τον βρίσκεις παντού, όπου της γης, σε συγκεκριμένα όμως σημεία.
Αυτό που είπαμε εμείς, κύριε Υπουργέ, τότε ήταν: Θα ενισχύσετε τους ελεγκτικούς μηχανισμούς; Θα αλλάξετε τη δομή της λειτουργίας τους; Δεν έχουμε δει αποτελέσματα. Ξέρετε γιατί; Γιατί στα 52 δισεκατομμύρια έσοδα δεν έχετε βάλει ούτε  ένα  ευρώ ως έσοδο για πάταξη της φοροδιαφυγής. Και καλά κάνετε, γιατί όσες κυβερνήσεις έβαζαν, γράφανε πάντα μηδενικά.
Φέτος εκεί θα έχουμε αποτέλεσμα; Από τον Κώδικα που έχετε φέρει εδώ θα υπάρξουν δυνατότητες να πιαστεί αυτό το κομμάτι; Αν δεν πιαστεί αυτό το κομμάτι, η κοινωνική δικαιοσύνη δεν αποκαθίσταται. Δηλαδή, ο μέσος πολίτης νιώθει ότι αυτήν τη στιγμή ότι το κράτος, ενώ απέναντί του είναι αυστηρό, στον κατ’ εξακολούθηση και κατά συνείδηση παρανομούντα δείχνει μια μεγάλη ανεκτικότητα. Αυτό δημιουργεί ένα αίσθημα αδικίας και αυτό το αίσθημα αδικίας οδηγεί στα πολιτικά άκρα και σε χαοτική κοινωνική συμπεριφορά.
Εσείς θα μου πείτε ότι δεν είστε κοινωνιολόγος ή πολιτικολόγος και ότι μαζεύετε τα χρήματα για το δημόσιο κορβανά. Όμως, δεν επιτυγχάνετε και το στόχο σας. Δεν μαζεύετε τίποτα. Αποτυγχάνετε να πιάσετε τους στόχους.
Εδώ έχουμε το εξής σημείο. Η τροπολογία μας είπε το εξής, ότι τουλάχιστον η πρώτη κατοικία δεν κατάσχεται. Το συζητάμε σήμερα εδώ; Μπορεί να έχουμε, κύριε Υπουργέ, τη δέσμευσή σας ότι η πρώτη κατοικία δεν κατάσχεται; Είναι η τροπολογία που έχουμε καταθέσει. Μπορούμε να έχουμε μια δέσμευσή σας ότι κάτω από 50.000 ευρώ οφειλή δεν μπαίνουμε σε κατασχέσεις; Μπορούμε να έχουμε μια δέσμευσή σας ότι, αν ένας έχει 25.000 ευρώ εισόδημα, δεν ξεκινά τέτοια διαδικασία εις βάρος του το κράτος; Δηλαδή, να βάλουμε μια κλίμακα στη διεκδίκηση του κράτους απέναντι στους πολίτες, οι οποίοι δεν είναι όλοι ίδιοι. Υπάρχουν οι αδύναμοι και οι ισχυροί, οι κατά συνείδηση παρανομούντες και αυτοί που δεν μπόρεσαν.
Αυτά τα κριτήρια πρέπει να υπάρχουν για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης. Αυτό θα είναι το μήνυμα που θα βγει προς την κοινωνία, θα είναι το μήνυμα που θα λάβει ο κάθε πολίτης και θα πει ότι υπάρχει πλέον όχι μόνο μια τάξη στα οικονομικά της χώρας, αλλά και δικαιοσύνη στα οικονομικά της χώρας. Και το θέμα της δικαιοσύνης είναι πολύ βασικό.
Θα ολοκληρώσω το λόγο μου, γιατί ο χρόνος τρέχει.
Θα σας πω το εξής: Φτιάχνετε έναν πολύ σημαντικό παράγοντα στην πολιτική, πολιτειακή και θεσμική κλίμακα της χώρας, τον κ. Θεοχάρη, το Γενικό Γραμματέα Εσόδων. Σήμερα λέγεται Θεοχάρης, αύριο μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε. Του δίνετε υπερεξουσίες. Αν ήταν στο αμερικάνικο σύστημα –και καταλαβαίνετε τι εννοώ- θα το υπέγραφα αναφανδόν. Επειδή όμως είμαστε στην ελληνική πραγματικότητα, εμείς κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου. Εγώ δεν έχω τίποτα με τον άνθρωπο. Μη δίνετε στο Γενικό Γραμματέα Εσόδων τέτοιες εξουσίες και δυνατότητες. Να τον φέρνετε εδώ στη Βουλή  να περάσει από τη διαδικασία του κοινοβουλευτικού ελέγχου, δηλαδή του λαϊκού ελέγχου, καθότι είναι αντιπροσωπευτικό το σύστημα.
Θεωρώ ότι αυτό που δημιουργούμε πρέπει να μην το αφήσουμε να γυρίσει ανάποδα σε εμάς. Ένας ανεξέλεγκτος Γενικός Γραμματέας, άμα λειτουργεί μόνος του, θα είναι σαν το φίδι που πάει να δαγκώσει την ουρά του. Αλλά θα το έχουμε κάνει εμείς πρώτα φίδι και θα λειτουργεί έτσι. Γιατί καμία φορά, όπως λειτουργεί το πολιτικό σύστημα, στην αρχή είμαστε χαρούμενοι, κάνουμε τους αφελείς, παριστάνουμε αυτούς που δεν γνωρίζουν, αλλά μετά βρίσκουμε τα αποκαΐδια των δημιουργημάτων μας. Τα βλέπουμε και εδώ στην Αίθουσα και τα βλέπουμε και έξω από την Αίθουσα. Ε, μην τα δημιουργήσουμε γιατί πάμε να πατάξουμε τη φοροδιαφυγή και φτιάχνουμε τέτοια θεσμικά εκτρώματα, τα οποία αύριο δεν θα μπορούμε να τα αντιμετωπίσουμε. Και όποιος πάει να τα αντιμετωπίσει θα του ζητήσουμε και τα ρέστα, γιατί πειράζει τα ιερά και τα όσια αυτής της χώρας.
Έχουμε πολλές ιερές αγελάδες σε αυτή τη χώρα, τις οποίες τις παρακολουθούμε. Τις ανεχθήκαμε πολλές δεκαετίες και τέλος πάντων όταν ήρθε η ώρα να τις σφάξουμε, γίναμε ξαφνικά  Ινδία!!
Ευχαριστώ πολύ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου