Άνοιξε η συζήτηση για την διοικητική αναδιάρθρωση της χώρας, τις συνενώσεις των δήμων, τους αιρετούς περιφερειάρχες και την αποκεντρωμένη διοίκηση. Αν και οι περισσότερες συζητήσεις επικεντρώνονται στα, κατά τη γνώμη μου, λιγότερο ουσιώδη θέματα, αναπτύσσεται επιτέλους, έστω και στις παρυφές, η επιχειρηματολογία για την αναπτυξιακή κατεύθυνση που επιθυμούμε για κάθε Περιφέρεια και κάθε Δήμο στη χώρα. Πολλά από τα θέματα που αφορούν την Περιφέρεια Αττικής έχουν τύχει σοβαρής επεξεργασίας. Με αφορμή την πρωτοβουλία του ΠΑΣΟΚ για άνοιγμα της διαβούλευσης για το ζήτημα της διοικητικής αναδιάρθρωσης, θα πρέπει να επαναλαμβάνουμε σήμερα με τους σωστούς όρους όμως αυτή την φορά, την συζήτηση για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής. Η καταστροφική πρόταση της ΝΔ για την Αττική που δολίως προσπάθησε ο κ Σουφλιάς να περάσει εντός του προηγούμενου θέρους, χωρίς την απαραίτητη δημόσια διαβούλευση, ευτυχώς παραπέμφθηκε στις καλένδες. Στην υποτυπώδη συζήτηση που τότε αναπτύχθηκε, είχα επαναλάβει την δημόσια και κατ' επανάληψη διατυπωμένη θέση μου ότι η Περιφέρεια Αττικής πρέπει να αναπτυχθεί αυτόνομα, να καταρτιστεί ένα σχέδιο που θα λαμβάνει υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Περιφέρειας και θα σέβεται το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τις πραγματικές ανάγκες των κατοίκων.
Με αυτή την λογική έχω τονίσει ότι χρειαζόμαστε στην Αττική μεσαίους και μεγάλους Δήμους οι οποίοι θα μπορούν να εφαρμόσουν ένα σχέδιο αυτόνομης ανάπτυξης και θα αντέστρεφαν την λογική των «δορυφόρων» της Αθήνας που ήταν η βασική έως σήμερα αναπτυξιακή λογική. Η «εξάρτηση» από την Αθήνα και η προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων της Αθήνας υπέσκαπτε έως σήμερα τις προσπάθειες των κατοίκων και των τοπικών φορέων για επίλυση σημαντικών και καίριων προβλημάτων, δεν επέτρεπε τις ουσιαστικές επενδύσεις και βέβαια επέφερε σειρά άλλων προβλημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο σχεδιασμός των οδικών αξόνων που έγινε στην κατεύθυνση της αποσυμφόρησης του κέντρου της πρωτεύουσας και ο οποίος δεν περιείχε καμία πρόβλεψη για την επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων της Περιφέρειας, που εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να μην διαθέτει στις περισσότερες περιοχές ούτε καν υποτυπώδη αστική συγκοινωνία, πόσο δε μάλλον σύνδεση με τα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μαζικής μεταφοράς.
Με την διοικητική μεταρρύθμιση που προτίθεται να φέρει το ΠΑΣΟΚ και η οποία θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, τίθενται σε νέα βάση οι όροι και οι προϋποθέσεις της αυτόνομης, αειφόρου και ρεαλιστικής ανάπτυξης. Η δημιουργία μεγάλων δήμων, η φορολογική αποκέντρωση και κυρίως η Περιφερειακή Αιρετή Διοίκηση αλλάζουν τα δεδομένα, αντιμετωπίζουν τα κατά τόπους συμφέροντα και τις «λανθάνουσες προσωπικές» προτεραιότητες και φέρουν τους πάντες προ των ευθυνών τους. Από την δοτή εξουσία του Περιφερειάρχη περνάμε στην εποχή της αιρετής του ανάδειξης που ως κύριο χαρακτηριστικό της δεν μπορεί παρά να έχει την κοινωνική λογοδοσία. Η διευρυμένη εκλογική βάση, σε δήμους και περιφέρειες, επιβάλλει την επίλυση των πραγματικών προβλημάτων. Η φορολογική αποκέντρωση εξασφαλίζει και τους απαραίτητους πόρους για την πραγματοποίηση έργων, για την άσκηση ουσιαστικής πολιτικής παρέμβασης.
Οι μέχρι πρότινος «δικαιολογίες» και οι αναβλητικές θέσεις σύντομα θα πάψουν να υφίστανται καθώς όποιος ζητήσει την ψήφο του λαού θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο και θα πρέπει να εφαρμόσει. Στα πλαίσια της Περιφέρειας Αττικής και των μεγάλων δήμων μπορούμε πλέον να καταρτίσουμε τον χάρτη της αστικής συγκοινωνίας, τα ενιαία και οριστικά σχέδια πόλεων που θα βάζουν όρια στην ανάπτυξη, να ενοποιήσουμε τους πολιτιστικούς και αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής δημιουργώντας αυτόνομους προορισμούς, να προστατέψουμε πιο αποτελεσματικά τις περιβαλλοντικές μας οάσεις, να «επιβάλουμε» την απορρύπανση του Θριασίου Πεδίου, να επισπεύσουμε την δημιουργία του Νοσοκομείου Ανατολικής Αττικής, να προχωρήσουμε σε μια νέα διαχείριση των στερεών αποβλήτων και να λειτουργήσουμε επιτέλους τους βιολογικούς καθαρισμούς.
Η νέα φιλοσοφία της διοικητικής οργάνωσης της χώρας θα επιφέρει εξοικονόμηση πόρων, θα θεραπεύσει μερικώς τον υδροκεφαλισμό του κράτους και θα δημιουργήσει ένα σύγχρονο και σαφώς πιο αποτελεσματικό κράτος. Η Περιφέρεια Αττικής θα αναπτυχθεί αυτόνομα, θα μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τους υπαρκτούς εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, θα μπορεί να προγραμματίσει και να υλοποιήσει έργα πνοής και κυρίως θα έχει αιρετούς φορείς με συγκεκριμένες αρμοδιότητες οι οποίοι και θα λογοδοτούν για το έργο τους άμεσα στην κοινωνία. Το κράτος θα είναι πιο μικρό, πιο κοντά στον πολίτη και για τις ανάγκες του πιο αποτελεσματικό.
Οι προτεραιότητες που τίθενται για την Αττική είναι:
1) Οριστικά σχέδια πόλεων που θα θέτουν τα όρια της οικιστικής ανάπτυξης
2) Καθιέρωση του ΤΡΕΝΟΥ ως βασικού μέσου μεταφοράς στην Αττική (σύνδεση Αττικού Σιδηρόδρομου με το Λαύριο και τον Μαραθώνα, σύνδεση ΗΣΑΠ με τον Αγ. Στέφανο, επέκταση του ΤΡΑΜ στην Νότια Αττική, επέκταση του ΜΕΤΡΟ στο Θριάσιο Πεδίο και τον Δήμο Αχαρνών).
3) Αστικό Δίκτυο Συγκοινωνίας σε όλη την Αττική. Ενιαίος Συγκοινωνιακός Χάρτης Αττικής (Προαστιακός Σιδηρόδρομος, Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικό Τρένο, Αστικό λεωφορείο)
4) Ίδρυση, κατασκευή και λειτουργία το ταχύτερο δυνατόν του Νοσοκομείου Ανατολικής Αττικής (Νταού Πεντέλης, Ραφήνα). Ολυμπιακή Κλινική Αχαρνών για την Βόρεια Αττική. Αναβάθμιση του Ασκληπιείου Νοσοκομείου στην Νότια Αττική και διασφάλιση του δημοσίου χαρακτήρα του. Μετατροπή των Κέντρων Υγείας της Αττικής σε Αστικού Τύπου Κέντρα Υγείας.
5) Άμεση εφαρμογή σχεδίου απορρύπανσης του Θριασίου Πεδίου
6) Ολοκληρωμένα προγράμματα προστασίας των ευαίσθητων περιβαλλοντικά περιοχών (πχ Βουρκάρι Μεγάρων, Λίμνη Κουμουνδούρου Ασπροπύργου, Σχοινιάς Μαραθώνα, Κόλπος Ελευσίνας και ποταμός Ερασινός Βραυρώνα)
7) Πλήρης και χωρίς εκπτώσεις αποκατάσταση των δασικών εκτάσεων που χάθηκαν το 2007 και τον Αύγουστο του 2009.
8) Ίδρυση Αττικού Πανεπιστημίου
9) Ενοποίηση, ανάδειξη και αξιοποίηση των Αρχαιολογικών και Πολιτιστικών Μνημείων της Βόρειας, της Δυτικής και της Ανατολικής Αττικής
10) Διάνοιξη οδικών αξόνων στην Περιφέρεια που θα εξυπηρετούν τους πολίτες αλλά και κυρίως θα σχεδιαστούν ως άξονες ανάπτυξης για την Περιφέρεια
11) Προσαρμογή της πολιτείας στα νέα πληθυσμιακά δεδομένα και κάλυψη βασικών αναγκών σε παιδεία και υγεία των μονίμων κατοίκων με ορίζοντα τουλάχιστον εικοσαετίας.
12) Από τους ΧΑΔΑ στους ΧΥΤΥ. Καμία επιχορήγηση σε δήμο που δεν εκτελεί πρόγραμμα Ανακύκλωσης. Νέες μορφές διαχείρισης απορριμμάτων (καύση, κομποστοποίηση, ΧΥΤΥ)
13) Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στην Αττική (Αιολική Ενέργεια - Πάρκα, Φωτοβολταϊκά) Βασική Πηγή Ενέργειας της Αττικής το Φυσικό Αέριο. Ολοκλήρωση του δικτύου Φυσικού Αερίου.
14) Αποχετευτικό Σύστημα Μεσογείων με τριτοβάθμιο Βιολογικό Καθαρισμό (άρδευση Μεσογειακού Κάμπου). Ολοκλήρωση του Αποχετευτικού Συστήματος της Βόρειας Αττικής. Ολοκλήρωση του Αποχετευτικού Συστήματος του Θριασίου Πεδίου.
15) Ίδρυση Πρωτοδικείου στην Ανατολική και την Δυτική Αττική.
Κατά τη γνώμη μου αυτοί είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους θα πρέπει να κινηθούμε προκειμένου να θέσουμε τις βάσεις για την ρεαλιστική, βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη της Αττικής. Η αυτόνομη διαχείριση και ο σεβασμός στον άνθρωπο και το περιβάλλον είναι μια πραγματική ευκαιρία για την Περιφέρεια της Αττικής, η οποία θα μπορέσει επιτέλους να εκμεταλλευτεί τα φυσικά της πλεονεκτήματα αξιοποιώντας θεσμούς και οικονομικούς πόρους.
Με αυτή την λογική έχω τονίσει ότι χρειαζόμαστε στην Αττική μεσαίους και μεγάλους Δήμους οι οποίοι θα μπορούν να εφαρμόσουν ένα σχέδιο αυτόνομης ανάπτυξης και θα αντέστρεφαν την λογική των «δορυφόρων» της Αθήνας που ήταν η βασική έως σήμερα αναπτυξιακή λογική. Η «εξάρτηση» από την Αθήνα και η προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων της Αθήνας υπέσκαπτε έως σήμερα τις προσπάθειες των κατοίκων και των τοπικών φορέων για επίλυση σημαντικών και καίριων προβλημάτων, δεν επέτρεπε τις ουσιαστικές επενδύσεις και βέβαια επέφερε σειρά άλλων προβλημάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο σχεδιασμός των οδικών αξόνων που έγινε στην κατεύθυνση της αποσυμφόρησης του κέντρου της πρωτεύουσας και ο οποίος δεν περιείχε καμία πρόβλεψη για την επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων της Περιφέρειας, που εξακολουθεί ακόμα και σήμερα να μην διαθέτει στις περισσότερες περιοχές ούτε καν υποτυπώδη αστική συγκοινωνία, πόσο δε μάλλον σύνδεση με τα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα μαζικής μεταφοράς.
Με την διοικητική μεταρρύθμιση που προτίθεται να φέρει το ΠΑΣΟΚ και η οποία θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, τίθενται σε νέα βάση οι όροι και οι προϋποθέσεις της αυτόνομης, αειφόρου και ρεαλιστικής ανάπτυξης. Η δημιουργία μεγάλων δήμων, η φορολογική αποκέντρωση και κυρίως η Περιφερειακή Αιρετή Διοίκηση αλλάζουν τα δεδομένα, αντιμετωπίζουν τα κατά τόπους συμφέροντα και τις «λανθάνουσες προσωπικές» προτεραιότητες και φέρουν τους πάντες προ των ευθυνών τους. Από την δοτή εξουσία του Περιφερειάρχη περνάμε στην εποχή της αιρετής του ανάδειξης που ως κύριο χαρακτηριστικό της δεν μπορεί παρά να έχει την κοινωνική λογοδοσία. Η διευρυμένη εκλογική βάση, σε δήμους και περιφέρειες, επιβάλλει την επίλυση των πραγματικών προβλημάτων. Η φορολογική αποκέντρωση εξασφαλίζει και τους απαραίτητους πόρους για την πραγματοποίηση έργων, για την άσκηση ουσιαστικής πολιτικής παρέμβασης.
Οι μέχρι πρότινος «δικαιολογίες» και οι αναβλητικές θέσεις σύντομα θα πάψουν να υφίστανται καθώς όποιος ζητήσει την ψήφο του λαού θα πρέπει να παρουσιάσει συγκεκριμένο πρόγραμμα το οποίο και θα πρέπει να εφαρμόσει. Στα πλαίσια της Περιφέρειας Αττικής και των μεγάλων δήμων μπορούμε πλέον να καταρτίσουμε τον χάρτη της αστικής συγκοινωνίας, τα ενιαία και οριστικά σχέδια πόλεων που θα βάζουν όρια στην ανάπτυξη, να ενοποιήσουμε τους πολιτιστικούς και αρχαιολογικούς χώρους της Αττικής δημιουργώντας αυτόνομους προορισμούς, να προστατέψουμε πιο αποτελεσματικά τις περιβαλλοντικές μας οάσεις, να «επιβάλουμε» την απορρύπανση του Θριασίου Πεδίου, να επισπεύσουμε την δημιουργία του Νοσοκομείου Ανατολικής Αττικής, να προχωρήσουμε σε μια νέα διαχείριση των στερεών αποβλήτων και να λειτουργήσουμε επιτέλους τους βιολογικούς καθαρισμούς.
Η νέα φιλοσοφία της διοικητικής οργάνωσης της χώρας θα επιφέρει εξοικονόμηση πόρων, θα θεραπεύσει μερικώς τον υδροκεφαλισμό του κράτους και θα δημιουργήσει ένα σύγχρονο και σαφώς πιο αποτελεσματικό κράτος. Η Περιφέρεια Αττικής θα αναπτυχθεί αυτόνομα, θα μπορεί να διαχειριστεί καλύτερα τους υπαρκτούς εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, θα μπορεί να προγραμματίσει και να υλοποιήσει έργα πνοής και κυρίως θα έχει αιρετούς φορείς με συγκεκριμένες αρμοδιότητες οι οποίοι και θα λογοδοτούν για το έργο τους άμεσα στην κοινωνία. Το κράτος θα είναι πιο μικρό, πιο κοντά στον πολίτη και για τις ανάγκες του πιο αποτελεσματικό.
Οι προτεραιότητες που τίθενται για την Αττική είναι:
1) Οριστικά σχέδια πόλεων που θα θέτουν τα όρια της οικιστικής ανάπτυξης
2) Καθιέρωση του ΤΡΕΝΟΥ ως βασικού μέσου μεταφοράς στην Αττική (σύνδεση Αττικού Σιδηρόδρομου με το Λαύριο και τον Μαραθώνα, σύνδεση ΗΣΑΠ με τον Αγ. Στέφανο, επέκταση του ΤΡΑΜ στην Νότια Αττική, επέκταση του ΜΕΤΡΟ στο Θριάσιο Πεδίο και τον Δήμο Αχαρνών).
3) Αστικό Δίκτυο Συγκοινωνίας σε όλη την Αττική. Ενιαίος Συγκοινωνιακός Χάρτης Αττικής (Προαστιακός Σιδηρόδρομος, Μετρό, Τραμ, Ηλεκτρικό Τρένο, Αστικό λεωφορείο)
4) Ίδρυση, κατασκευή και λειτουργία το ταχύτερο δυνατόν του Νοσοκομείου Ανατολικής Αττικής (Νταού Πεντέλης, Ραφήνα). Ολυμπιακή Κλινική Αχαρνών για την Βόρεια Αττική. Αναβάθμιση του Ασκληπιείου Νοσοκομείου στην Νότια Αττική και διασφάλιση του δημοσίου χαρακτήρα του. Μετατροπή των Κέντρων Υγείας της Αττικής σε Αστικού Τύπου Κέντρα Υγείας.
5) Άμεση εφαρμογή σχεδίου απορρύπανσης του Θριασίου Πεδίου
6) Ολοκληρωμένα προγράμματα προστασίας των ευαίσθητων περιβαλλοντικά περιοχών (πχ Βουρκάρι Μεγάρων, Λίμνη Κουμουνδούρου Ασπροπύργου, Σχοινιάς Μαραθώνα, Κόλπος Ελευσίνας και ποταμός Ερασινός Βραυρώνα)
7) Πλήρης και χωρίς εκπτώσεις αποκατάσταση των δασικών εκτάσεων που χάθηκαν το 2007 και τον Αύγουστο του 2009.
8) Ίδρυση Αττικού Πανεπιστημίου
9) Ενοποίηση, ανάδειξη και αξιοποίηση των Αρχαιολογικών και Πολιτιστικών Μνημείων της Βόρειας, της Δυτικής και της Ανατολικής Αττικής
10) Διάνοιξη οδικών αξόνων στην Περιφέρεια που θα εξυπηρετούν τους πολίτες αλλά και κυρίως θα σχεδιαστούν ως άξονες ανάπτυξης για την Περιφέρεια
11) Προσαρμογή της πολιτείας στα νέα πληθυσμιακά δεδομένα και κάλυψη βασικών αναγκών σε παιδεία και υγεία των μονίμων κατοίκων με ορίζοντα τουλάχιστον εικοσαετίας.
12) Από τους ΧΑΔΑ στους ΧΥΤΥ. Καμία επιχορήγηση σε δήμο που δεν εκτελεί πρόγραμμα Ανακύκλωσης. Νέες μορφές διαχείρισης απορριμμάτων (καύση, κομποστοποίηση, ΧΥΤΥ)
13) Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στην Αττική (Αιολική Ενέργεια - Πάρκα, Φωτοβολταϊκά) Βασική Πηγή Ενέργειας της Αττικής το Φυσικό Αέριο. Ολοκλήρωση του δικτύου Φυσικού Αερίου.
14) Αποχετευτικό Σύστημα Μεσογείων με τριτοβάθμιο Βιολογικό Καθαρισμό (άρδευση Μεσογειακού Κάμπου). Ολοκλήρωση του Αποχετευτικού Συστήματος της Βόρειας Αττικής. Ολοκλήρωση του Αποχετευτικού Συστήματος του Θριασίου Πεδίου.
15) Ίδρυση Πρωτοδικείου στην Ανατολική και την Δυτική Αττική.
Κατά τη γνώμη μου αυτοί είναι οι βασικοί άξονες στους οποίους θα πρέπει να κινηθούμε προκειμένου να θέσουμε τις βάσεις για την ρεαλιστική, βιώσιμη και αειφόρο ανάπτυξη της Αττικής. Η αυτόνομη διαχείριση και ο σεβασμός στον άνθρωπο και το περιβάλλον είναι μια πραγματική ευκαιρία για την Περιφέρεια της Αττικής, η οποία θα μπορέσει επιτέλους να εκμεταλλευτεί τα φυσικά της πλεονεκτήματα αξιοποιώντας θεσμούς και οικονομικούς πόρους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου