ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Ιωάννης Τραγάκης): Εισερχόμαστε στη με αριθμό 239/11-9-2012 επίκαιρη ερώτηση
του Βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς κ. Βασιλείου Οικονόμου προς τον Υπουργό
Εθνικής Άμυνας σχετικά με τη λήψη μέτρων αναβάθμισης του Ναυστάθμου Σαλαμίνας.
Έχετε το
λόγο, κύριε Οικονόμου.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, σε συνέχεια και της προηγούμενης ομιλίας μου στην
εκδήλωση στην οποία λάβαμε το λόγο και η κάθε πτέρυγα είπε την άποψή της, όλοι
νομίζω θα συμφωνήσουμε ότι για να μπορεί να σταθεί ένα έθνος και μία χώρα
όρθια, χρειάζεται αξιόμαχες Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες σε επίπεδο προσωπικού,
αλλά και τεχνικών υποδομών και εξοπλισμού, μπορούν να παίξουν το ρόλο που
καλούνται από τον όρκο τους στην πατρίδα.
Η ερώτηση
που καταθέτω σήμερα στον Υπουργό αφορά το Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Όπως
γνωρίζετε κι εσείς πολύ καλά -καλύτερα από εμένα θα έλεγα λόγω και της
καταγωγής σας, αλλά και της πολιτικής σας δραστηριότητας στον Πειραιά εν γένει-
ο Ναύσταθμος της Σαλαμίνας είναι δημόσιες εγκαταστάσεις οι οποίες μπορούν και
δίνουν τη δυνατότητα στον ελληνικό στόλο, στο ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να
κάνει τις επιδιορθώσεις του και να μπορεί να ανταπεξέλθει στα τεχνικά ζητήματα
που ανακύπτουν.
Κύριε
Υπουργέ, υπάρχουν πληροφορίες για θέματα που αφορούν τα πολεμικά μας πλοία,
δηλαδή, σε σχέση με το πόσο αξιόμαχα είναι και πώς γίνεται η αναπλήρωση
προβλημάτων και βλαβών. Το πώς μπορεί να γίνει αυτή η αναπλήρωση, πώς
καθίστανται τα πολεμικά πλοία αξιόμαχα και στην αιχμή του αμυντικού δόρατος και
μπορούν να παίξουν το ρόλο που καλούνται είναι ένα μεγάλο ζήτημα που αφορά τη
ναυπηγική βιομηχανία ή εν πάση περιπτώσει, τις εγκαταστάσεις που μπορούν να
υποστηρίξουν αυτό το όπλο.
Ο
Ναύσταθμος, φοβούμαστε ότι δεν έχει παίξει αυτό το ρόλο. Θα αναφέρω τέσσερα
συγκεκριμένα γεγονότα και θα μιλήσω και στη δευτερολογία μου. Θα σας δώσω την
ευκαιρία για να πείτε την άποψή σας. Μιλάμε για τα ZUBR. Μάλιστα, στο «Κέρκυρα»
είχαμε προβλήματα καταστροφής από πυρκαγιά. Είναι, όμως, και άλλα δυο τα οποία
αυτή τη στιγμή δεν είναι λειτουργικά ικανά. Σας βάζω το ζήτημα της πυραυλάκατου
«Μυκόνιος», η οποία είναι παροπλισμένη τόσο καιρό. Γιατί δεν αξιοποιούμε τις
εγκαταστάσεις του Ναυστάθμου; Σας βάζω το θέμα των υδρογόνων για την αναβάθμιση
των υποβρυχίων. Πάμε και προσφεύγουμε σε γερμανικές εταιρείες την ώρα που
έχουμε τέτοιες εγκαταστάσεις στα χέρια μας. Σας βάζω και το θέμα των δεξαμενών
του Ναυστάθμου. Θα γίνει μια παγκόσμια πρωτοτυπία. Είναι προβληματική η
κατάσταση και θα έχουμε ναύσταθμο με υποδομές τεραστίων δυνατοτήτων και
εκατομμυρίων ευρώ και δεν θα μπορούμε να κάνουμε την παραμικρή παρέμβαση στο
στόλο.
Θέλω να
ακούσω την άποψή σας και θα επανέλθω.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Το λόγο
έχει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Δημήτριος Ελευσινιώτης.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΕΛΕΥΣΙΝΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας):Κύριε Πρόεδρε, σας ευχαριστώ πολύ.
Κύριοι
Βουλευτές, θα πρέπει να ξεκινήσω να πω δυο λόγια για το Ναύσταθμο, μια που
ετέθη ο όρος του Ναυστάθμου Σαλαμίνος. Κατ' αρχάς, όπως γνωρίζετε έχουμε τρεις
ναυστάθμους, οι οποίοι βοηθούν τα πολεμικά μας πλοία να είναι αξιόμαχα. Ο ένας
είναι ο Ναύσταθμος Σαλαμίνας, ο δεύτερος είναι ο Ναύσταθμος Κρήτης κι έχουμε
και την Επισκευαστική Βάση της Λέρου.
Θα ήθελα
στο σημείο αυτό να τονίσω ότι η γενική λειτουργία του Ναυσταθμού και η
δυνατότητα αναβάθμισής του αποτελεί έναν συνεχή στόχο του Πολεμικού Ναυτικού,
αφ' ης στιγμής έχουμε πολεμικά πλοία που εκσυγχρονίζονται συνεχώς και κατά
καιρούς έχουμε αφίξεις νέων πλοίων, νέας τεχνολογίας.
Ως εκ
τούτου σημαντική παράμετρος για το Πολεμικό Ναυτικό είναι να εκσυγχρονίζει με
γνώσεις και το προσωπικό του, δηλαδή να πηγαίνουν σχολείο ή μέσα στα follow
support να υπάρχει μέρος εκπαιδεύσεως, ακόμα και για τις συσκευές που κατά
καιρούς μπαίνουν στα πολεμικά πλοία για την αναβάθμισή τους.
Έτσι,
λοιπόν, ο Ναύσταθμος βρίσκεται σε μια συνεχή, θα έλεγα, εγρήγορση
εκσυγχρονισμού. Υπάρχουν γεγονότα που άλλες φορές φαίνονται, με τις αφίξεις,
παραδείγματος χάριν, των φρεγατών, των αεροστροβίλων κ.λπ. και άλλες φορές που
αυτό δεν φαίνεται, όταν δηλαδή πρόκειται για απλές συσκευές που αναβαθμίζονται
και αλλάζονται. Όμως, όταν αλλάζει μια συσκευή, πρέπει να αλλάξουν και οι
γνώσεις του προσωπικού πηγαίνοντας στη νέα θεώρηση, στη νέα λειτουργία και στη
νέα απόδοση των συσκευών. Έτσι, λοιπόν, ο Ναύσταθμος συνεχώς αναβαθμίζεται.
Θα μου
επιτρέψετε να πω δυο λόγια γι' αυτά που θέσατε ως τέσσερα σημαντικά ζητήματα.
Το
αερόστρωμνο «Κέρκυρα» έχει ήδη αναληφθεί από το Πολεμικό Ναυτικό, να κάνει
εκείνο από μόνο του την επισκευή και να το αποδώσει αξιόμαχο πίσω στο στόλο.
Όσον
αφορά το «Μυκόνιο», υπάρχουν δυο αποφάσεις του Ανώτατου Ναυτικού Συμβουλίου για
την αποκατάσταση των ζημιών. Ήδη οι κύριες μηχανές έχουν βγει από το πλοίο με
σκοπό να φτιαχτούν στα συνεργεία και να επανατοποθετηθούν.
Ως προς
το υδρογόνο, όντως έχετε δίκιο, το αγοράζουμε από το εξωτερικό, πλην όμως
σκεφτείτε ότι αυτή τη στιγμή έχουμε ένα μόνο υποβρύχιο. Δεν είναι καθόλου cost
effective, δεν είναι αποδοτικό ως προς το κόστος να κατασκευάσουμε ή να
δημιουργήσουμε μια βιοτεχνία εκτός Πολεμικού Ναυτικού. Όταν αφιχθούν τα τρία
υποβρύχια, που αυτή τη στιγμή βρίσκονται στον Σκαραμαγκά, οπωσδήποτε μετά θα
είναι και costeffective και το Πολεμικό Ναυτικό ήδη το έχει στα σχέδιά του για
να το προωθήσει.
Τέλος, ως
προς το -εδώ και περίπου δυο χρόνια υπάρχον- θέμα των δεξαμενών του Ναυτικού
-και θα ομολογήσω ότι ξεκίνησε από την εποχή που ήμουν Αρχηγός Ναυτικού, το
είχαμε περάσει και από τη Βουλή των Ελλήνων- γνωρίζετε ότι τα Ναυπηγεία
Σκαραμαγκά έκαναν κάποια ένσταση, εκδικάστηκε η υπόθεση και αυτή τη στιγμή
είναι ένα συνεχιστεί το πρόγραμμα και να δοθούν στα Ναυπηγεία Νεωρίου στη Σύρο.
Κύριε Πρόεδρε,
κύριε Βουλευτά, αυτά είχα να σας απαντήσω. Αν έχετε κάποια ερώτηση, στη
δευτερολογία θα υπεισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε
Υπουργέ.
Ορίστε,
κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ: Χάρηκα πολύ που είδα τον Υπουργό, ο οποίος ήλθε εδώ να απαντήσει
γιατί ως παλαιός Αρχηγός του Ναυτικού είναι και ειδήμων και γνωρίζει τα θέματα
από πρώτο χέρι και πραγματικά ένας παλιός ναύαρχος, ο οποίος έχει ζήσει τα
πράγματα και τα προβλήματα και τη λειτουργία του Ναυτικού, μπορεί να δώσει μια
διαφωτιστική απάντηση στο Κοινοβούλιο και κατ' επέκταση στον ελληνικό λαό για
θέματα, τα οποία τον απασχολούν.
Ίσως
αναρωτηθείτε: Απασχολεί τον ελληνικό λαό το πώς θα είναι ο Ναύσταθμος στη
Σαλαμίνα; Νομίζω πως τον απασχολεί, γιατί είναι περιουσία του ελληνικού λαού.
Είναι δημόσιες εγκαταστάσεις. Είναι οι δυνατότητες που έχει η πατρίδα μας να
παίξει το ρόλο της υποστηρίζοντας και μη σπαταλώντας εκατομμύρια ή
δισεκατομμύρια ευρώ προς τρίτες χώρες, αξιοποιώντας τη δική της περιουσίας, τις
δικές της υποδομές, το δικό της προσωπικό.
Κύριε Υπουργέ, φυσικά άκουσα με πολύ ενδιαφέρον
αυτά που είπατε. Είναι σίγουρο ότι με ικανοποιούν οι απαντήσεις σας σε σχέση
και με το zubr για το οποίο έχει δρομολογηθεί η εξέλιξη. Kαι για τη «Μυκόνιος»
για την οποία εδώ και πολύ καιρό, κύριε Πρόεδρε, ήταν ακινητοποιημένη απ' ό,τι
με πληροφόρησαν στην Κρήτη, πέρναγε χρόνος και δυνατότητες τις οποίες θα
μπορούσε να αξιοποιήσει η Ελλάδα για αυτήν την πυραυλάκατο, και δεν το έκανε.
Χαίρομαι που έχει δρομολογηθεί η υπόθεση της επαναφοράς στην ενεργό υπηρεσία
της πυραυλάκατου «Μυκονίου».
Το θέμα
των δεξαμενών είναι σίγουρο ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Γνωρίζω ότι
υπάρχει αυτή η προσφυγή η οποία πλέον δεν είναι εμπόδιο αφού ξεπεράστηκε, το
νομικό ζήτημα. Υπό αυτή λοιπόν την έννοια θεωρώ ότι άμεσα θα προβείτε εις την
επισκευή των δεξαμενών του ναυστάθμου, οι οποίες όπως καταλαβαίνετε πρέπει να
υπάρχουν για να γίνονται οι επισκευές και να λειτουργεί ο ναύσταθμος.
Αυτό το
οποίο νομίζω ότι έχει αξία και σημασία είναι να δεσμευτεί η Κυβέρνηση -ο λόγος
σας είναι προς αυτή την κατεύθυνση και χαίρομαι- να αξιοποιηθεί ο ναύσταθμος.
Βρισκόμαστε στην εξής τραγική κατάσταση. Είμαστε η χώρα που έχει τον πρώτο
στόλο στον κόσμο σε εμπορικό επίπεδο. Είμαστε η χώρα που έχει πολεμικό ναυτικό
ζηλευτό σε επίπεδο αξιομάχου και τις δυνατότητες που έχουν πλέον τα όπλα μας.
Δεν μπορεί να είναι πίσω στο ναυπηγικό
κομμάτι. Στο ναυπηγικό κομμάτι σε σχέση με τον εμπορικό μας στόλο είμαστε στο μηδέν.
Και έχουμε δύο ναυπηγεία τα οποία βρίσκονται σε τραγική κατάσταση. Εννοώ τα
Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά και της Ελευσίνας και έχουμε και τον ναύσταθμο της
Σαλαμίνας, που αυτή τη στιγμή ουσιαστικά δεν τα αξιοποιούμε. Υπάρχει μία εν
μέρει αξιοποίηση του ναύσταθμου της Σαλαμίνας.
Πρέπει
αυτό να γίνει στο μάξιμουμ επίπεδο. Και βέβαια, κύριε Υπουργέ, σε άλλη ερώτηση
γιατί τώρα δεν μπορεί να αναλυθεί και να αναπτυχθεί σε αυτήν εδώ, θα πιάσουμε
το μεγάλο ζήτημα της ναυπηγικής βιομηχανίας -έτσι τη λέμε εμείς στη Δημοκρατική
Αριστερά- δηλαδή το πώς μπορεί να δημιουργήσει υποδομές ανάπτυξης η χώρα σε
αυτό το πολύ κρίσιμο σημείο που λέγεται ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Ιωάννης Τραγάκης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Το λόγο
έχει ο κύριος Υπουργός για τρία λεπτά.
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΕΛΕΥΣΙΝΙΩΤΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Άμυνας): Να ξεκινήσουμε να πούμε και δύο λόγια
για τον ναύσταθμο, διότι ίσως μετά την «Κέρκυρα», το Zubr, το «Μυκόνιο», τα
υδρογόνα κ.λπ. αφήσαμε το κύριο σημείο για το οποίο ίσως θα έπρεπε να μιλήσουμε
περισσότερο, που είναι ο ναύσταθμος της Σαλαμίνας.
Επανέρχομαι
λοιπόν να πω το εξής. Αυτή τη στιγμή ο ναύσταθμος της Σαλαμίνος δουλεύει έτσι
ώστε κανένα πλοίο να μην έχει την ανάγκη να βγει εκτός ναυτικού για την τυχόν
επισκευή του.
Όπως
γνωρίζετε, αγοράζοντας κάποια συσκευή ή υλικό ή μηχάνημα, ξεκινάμε πρώτα απ'
όλα να το τεστάρουμε στο εργοστάσιο.
Είναι τα περίφημα Fat. Εκεί λοιπόν πάντα το ναυτικό στέλνει άτομο ή έχει εκ των
προτέρων άτομο όταν είναι ένα εργοστάσιο το οποίο παράγει μοναδικό υλικό και το
οποίο χρησιμοποιείται κατά κόρον στο στόλο, όπως είναι οι αεροστρόβιλοι του
ναυτικού που είναι της Ρολς Ρόυς. Εκεί λοιπόν έχουμε ένα μόνιμο στέλεχος και
όταν το μηχάνημα έχει σοβαρή ζημιά ή όταν κλείσει ο κύκλος εργασίας του, το
στέλνουμε εκεί. Και έτσι έχουμε έναν ειδικό, εμπειρογνώμονα αξιωματικό ο οποίος
παρακολουθεί τις εργασίες.
Ερχόμαστε
ξανά να δούμε το ναύσταθμο. Γίνονται πολλές φορές εσωτερικά ή εξωτερικά
σχολεία. Πρόσφατα και πέρσι το καλοκαίρι επί έξι μήνες ήταν οι Ιταλοί στο
ναύσταθμο Σαλαμίνος για να εκπαιδεύσουν τα πληρώματα του ναυτικού για το Oto
Melara. Το Oto melara -το ξέρετε- είναι
ένα όπλο το οποίο κατέχει το ναυτικό από το 1970 περίπου, επί σαράντα δηλαδή
συνεχή έτη. Έχει αποδειχθεί ένα από τα καλύτερα πυροβόλα και έτσι έχουμε ολόκληρο
τμήμα το οποίο εργάζεται. Ο Ιταλός λοιπόν ήλθε για να βοηθήσει σε αυτόν τον
τομέα. Έχουμε την εσωτερική εκπαίδευση. Παλιοί αξιωματικοί οργανώνουν τους
νέους.
Υπάρχει
μια πρόσφατη μελέτη να διαχωρίσουμε σε καλύτερες ειδικότητες το Ναύσταθμο όσον
αφορά τα ηλεκτρονικά -κυρίως τα ηλεκτρονικά που είναι το άλφα και το ωμέγα
σήμερα- και γενικώς, προσπαθούμε να είμαστε και είμαστε αυτή τη στιγμή, σας το
διαβεβαιώνω, αυτάρκεις ως προς την αναζήτηση απ' έξω κατασκευαστικών ή
επισκευαστικών βάσεων.
Όσον
αφορά στα ναυπηγεία Ελευσίνος και Σκαραμαγκά, ήθελα να δηλώσω ότι γνωρίζετε ότι
υπάρχει μια επιτροπή από την Κυβέρνηση, της οποίας και εμείς περιμένουμε την
εξέλιξη και από εκεί και κάτω θα μπορέσουμε να συζητήσουμε ό,τι θέλετε.
Σας
ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ
(Ιωάννης Τραγάκης): Σας ευχαριστούμε και εμείς, κύριε Υπουργέ.
Χαίρομαι
ιδιαίτερα που από τη συζήτηση απεδείχθη και συνομολογήθηκε από όλους, πρώτον,
το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων και κυρίως του Ναυτικού και δεύτερον, η
σημαντική συνεισφορά του Ναυστάθμου της Σαλαμίνος γενικά και στις επισκευές,
αλλά και στις κατασκευές για το στόλο μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου