Πέμπτη, 26 Νοεμβρίου 2015

ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΑΝΑΛΓΗΤΟΣ Ο ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ

(Ομιλία του Ειδικού Εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας κ. Βασιλείου Οικονόμου, για τον Προϋπολογισμό του 2016)




          Ο προϋπολογισμός που φέρνει η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι πρωτίστως ένας κοινωνικά ανάλγητος προϋπολογισμός. Δίνει προτεραιότητα στην αύξηση φόρων και εισφορών, πλήττοντας την επιχειρηματικότητα και την απασχόληση, ενώ την ίδια στιγμή αντί να αντιμετωπίσει τη σπατάλη στο Δημόσιο επιλέγει να πετσοκόψει συντάξεις και επιδόματα. Ένα μείγμα πολιτικής που θα οδηγήσει με βεβαιότητα σε νέα ύφεση, παρά τις προβλέψεις της κυβέρνησης, και σε μείωση της απασχόλησης.
          Πιο συγκεκριμένα, στον κρίσιμο τομέα του κοινωνικού κράτους, οι συνολικές επιβαρύνσεις για το λαό είναι ύψους σχεδόν 2 δις ευρώ σε μια μόνο χρονιά, πέντε φορές περισσότερες από το 2015, προστιθέμενα στα 425 εκατομμύρια που έλαβε το 2015  η κυβέρνηση της “πρώτης φορά αριστεράς”.
          Αυτές οι παρεμβάσεις είναι συντριπτικές για τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους αλλά και τους δικαιούχους διαφόρων επιδομάτων αφού υπάρχει τεράστιο ψαλίδισμα στο Ασφαλιστικό Σύστημα 1,85 δις ευρώ μόνο μέσα στο 2016!
Μεταξύ άλλων  προβλέπεται:
  1. Η επιβάρυνση των συνταξιούχων με 710 εκατομμυρίων ευρώ λόγω της αύξησησ των εισφορών υπέρ ΕΟΠΥΥ από 4% σε 6% στις κύριες συντάξεις και θεσμοθέτηση εισφοράς 6% στις επικουρικές συντάξεις, σε συνέχεια της ήδη επιβάρυνσης των συνταξιούχων κατά 355 εκατομμύρια για το 2015. 
  2. Επιπλέον μείωση του εισοδήματος των συνταξιούχων κατά 493,5 εκατομμύρια από την αναπροσαρμογή των συντάξεων που ετοιμάζει ο Κατρούγκαλος, με περικοπές ακόμα και στις συντάξεις κάτω των 1000 ευρώ.
  3. Η επιβάρυνση των αγροτών με 102 εκατομμυρίων από την αύξηση των εισφορών των ασφαλισμένων αγροτών υπέρ ΟΓΑ.
  4. Κόψιμο 223 εκατομμυρίων από το ΕΚΑΣ λόγω της μείωσης των δικαιούχων μέσω της αναπροσαρμογής των εισοδηματικών κριτηρίων.
  5. Το κόψιμο 188 εκατομμυρίων από τις συντάξεις του Δημοσίου λόγω θέσπισης αντικινήτρων για πρόωρη συνταξιοδότηση και ασφαλιστική μεταρρύθμιση των συντάξεων.
  6. Κατακρεούργηση των εφάπαξ μεγέθους 87 εκατομμυρίων από την εφαρμογή συντελεστή προσαρμογής και άλλων 78 εκατομμυρίων από την επίδραση της μείωσης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων στα εφάπαξ. Συνολικά τα εφάπαξ θα χάσουν 165 εκατομμύρια μέσα σε μία χρονιά.
  7. Κόψιμο 16 εκατομμυρίων ευρώ από την κατάργηση απόδοσης της κατώτατης σύνταξης στους κάτω των 67 ετών ασφαλισμένους.
  8. Ψαλίδι 29 εκατομμυρίων ευρώ μέσω της θεσμοθέτησης αντικινήτρων για πρόωρη συνταξιοδότηση και την αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης.
ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ;
          Την ίδια στιγμή βλέπουμε το δραστικό περιορισμό της δαπάνης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης σε μόλις 100 εκατομμύρια, έναντι των 200 εκατομμυρίων που υποσχέθηκαν για κάθε έτος και ψήφισαν πέρυσι. Και βέβαια υπενθυμίζουμε την αντίδραση των σημερινών κυβερνώντων στην απόδοση κοινωνικού μερίσματος 455 εκατομμυρίων από την κυβέρνηση Σαμαρά το 2014!! Το κερασάκι στη τούρτα  των περικοπών είναι τα 105 εκατομμύρια από τη μείωση των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης, μέσω της αναπροσαρμογής των εισοδηματικών κριτηρίων για την απόκτησή του.

ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΣΤΑΣΗ ΠΛΗΡΩΜΩΝ ΣΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ (ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ –ΕΟΠΥΥ)
          Στον τομέα των ληξιπρόθεσμων οφειλών ακυρώθηκε όλη η προσπάθεια που έγινε τα προηγούμενα χρόνια, με τη δραστική μείωση του φαινομένου αυτού από την προηγούμενη κυβέρνηση που παρέλαβε ληξιπρόθεσμα χρέη 8,7 δις το 2012 και παρέδωσε το ύψος της οφειλής στα 3,8 δις το τέλος του 2014, ΜΙΑ ΜΕΙΩΣΗ ΣΧΕΔΟΝ 60%.
      Στον προϋπολογισμό του 2016 υπάρχει η ρητή ομολογία της στάσης πληρωμών που εφάρμοσε ο ΣΥΡΙΖΑ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2015, που εκτόξευσε τις οφειλές του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα μέσα σε μία χρονιά από τα 3,8 δις σε σχεδόν 6 δις ευρώ, μια αύξηση σχεδόν 55% από πέρυσι. Μια πρακτική που πλήττει ευθέως τη ρευστότητα του ιδιωτικού τομέα και συμβάλλει στην ύφεση, τα λουκέτα στην αγορά και στην ανεργία χιλιάδων εργαζομένων.
      Πέραν όμως της ασφυξίας που επιβάλλεται στην αγορά, τεράστιες είναι οι επιπτώσεις στην παροχή κρίσιμων κοινωνικών υπηρεσιών προς τους πολίτες λόγω αυτών των οφειλών. Δεδομένου ότι από τα 6 δις ληξιπρόθεσμων οφειλών τα 4 δις αφορούν οφειλές των ασφαλιστικών ταμείων, του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων προς ασφαλισμένους, προμηθευτές, φαρμακευτικές εταιρείες, κλινικές, γιατρούς, φυσιοθεραπευτές και άλλους επαγγελματίες του υγειονομικού κλάδου, είναι σαφείς οι επιπτώσεις στην πρόσβαση των πολιτών σε ποιοτικές υπηρεσίες υγείας.
          Εντύπωση προκαλεί η παραδοχή ότι παρότι υιοθετούνται αυτές οι κοινωνικά ανάλγητες παρεμβάσεις στις ασφαλιστικές και κοινωνικές δαπάνες συνολικά, την ίδια στιγμή ο προϋπολογισμός υπολογίζει σε υπερτετραπλασιασμό των ελλειμμάτων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης συνεχίζοντας τον κατήφορο του 2015 (482 εκατομμύρια το 2014, 1,302 δις το 2015 και 2121 δις το 2016).
       Γίνεται αντιληπτό ότι η πολιτική διαρκών περικοπών συντάξεων και επιδομάτων δεν μπορεί να αντιστρέψει την αρνητική τάση των οικονομικών των ταμείων και το μόνο αντίδοτο για την αποφυγή της κατάρρευσης των ταμείων είναι η επιστροφή στην ανάπτυξη με αύξηση της απασχόλησης και συνεπακόλουθη αύξηση των εισροών του συστήματος από εισφορές.
          Με τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι το ενδεχόμενο να επαναληφθούν φαινόμενα όπως αυτό του να πληρωθούν οι επικουρικές συντάξεις του Δεκεμβρίου, όπου η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ προχώρησε σε «σπάσιμο» του κουμπαρά άνω των 2 εκατομμυρίων μεριδίων αμοιβαίων κεφαλαίων του ΕΤΕΑ, με ρευστοποίηση είναι πολύ πιθανό.


ΑΝΕΡΓΙΑ
          Όσον αφορά την απασχόληση, ο προϋπολογισμός προβλέπει μείωση της συνολικής απασχόλησης κατά 0,4% με την ανεργία στάσιμη στο 25,4%, μια φιλόδοξη πρόβλεψη που δυστυχώς θα διαψευστεί για άλλη μια φορά και θα επηρεάσει προς το χειρότερο όλες τις προβλέψεις για τις εισφορές προς τα ασφαλιστικά ταμεία και για τις δαπάνες για επιδόματα ανεργίας. Έχουμε να κάνουμε για άλλη μια χαμένη χρονιά για τους ανέργους και ιδίως για τους μακροχρόνια και τους νέους, ο αριθμός των οποίων αρχίζει στην ουσία εκ νέου να διογκώνεται μετά από 3 χρόνια σταθερής μείωσης του αριθμού των  ανέργων. Ο προϋπολογισμός της κυβέρνησης Τσίπρα στο κορυφαίο αυτό ζήτημα δεν δίνει ούτε μια απάντηση.

ΕΛΑΧΙΣΤΟ ΕΓΓΥΗΜΕΝΟ ΕΙΣΟΔΗΜΑ-ΠΡΟΝΟΙΑ
          Στον τομέα της Πρόνοιας και της Κοινωνικής Προστασίας, υπάρχει αναφορά σε σχετική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις θετικές κοινωνικές επιπτώσεις από την σταδιακή εισαγωγή του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος και την παροχή καθολικής υγειονομικής περίθαλψης.
       Και όμως πέραν της περικοπής των δικαιούχων του επιδόματος θέρμανσης και της μείωσης κατά 50% της δαπάνης για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, απουσιάζει πλήρως κάθε πρόβλεψη για παρεμβάσεις στον τομέα της πρόνοιας και της κοινωνικής προστασίας, είτε για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψη των ανασφάλιστων είτε για τον εξορθολογισμό των προνοιακών επιδομάτων μέσω της εθνικής εφαρμογής του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος. Εκτός και αν θεωρείται πολιτική παρέμβαση το εφιαλτικό σενάριο περικοπής (από πού άραγε; Με ποιο τρόπο;) 0,5% του ΑΕΠ από τα κοινωνικά επιδόματα, όπως αναφέρεται στη σελίδα 44 της εισηγητικής έκθεσης, για να εφαρμοστεί το ΕΕΕ!!!
          Από όλα τα παραπάνω, που βρίσκονται σε πλήρη αντιδιαστολή με τις διακηρύξεις του Αλέξη Τσίπρα όλα τα προηγούμενα χρόνια, συνάγεται το ισχυρό πλήγμα που δέχονται τα μεσαία και χαμηλά λαϊκά στρώματα καθώς και οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού.
      Την ίδια στιγμή η κυβέρνηση προγραμματίζει, συνεπής στην φοροληστρική της αντίληψη, αύξηση των εργοδοτικών εισφορών με ό,τι συνεπάγεται για την αύξηση της ανεργίας, της μαύρης εργασίας, της συνολικής μείωσης της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων, ιδίως δε των μικρομεσαίων που πλήττονται ήδη από την ύφεση που επέστρεψε στη χώρα μας με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
          Επίσης, σημαντική παράπλευρη επίπτωση της συνολικής κατάρρευσης της αγοράς είναι η εκτόξευση του αριθμού των εταιρειών που απωλέσαν τη ρύθμιση οφειλών προς το ΚΕΑΟ και το ΙΚΑ, συνέπεια των κεφαλαιακών ελέγχων και της συνολικής ασφυξίας που έχει υποστεί η αγορά.
       Επίπτωση που θα αποτυπωθεί και στα οικονομικά στοιχεία των ασφαλιστικών ταμείων που είχαν λάβει μια σημαντική ανάσα τόσο από την καταβολή των μηνιαίων δόσεων εκ μέρους των οφειλετών όσο και από την καταβολή των τρεχόντων εισφορών, απόρροια της δέσμευσής τους για διατήρηση των ευνοϊκών διακανονισμών.
         
Η ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΘΕΛΕΙ ΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ
Η Νέα Δημοκρατία είναι θετική δύναμη για την πατρίδα, γιατί τολμά και προτείνει και δεν ακολουθεί μια πολεμική και καταστροφική αντιπολίτευση όπως έκαναν οι ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ. Σε αυτή την κατεύθυνση προτείνουμε λοιπόν τα εξής:
Α) Πρέπει να προσανατολιστούμε σε ένα διαφορετικό μοντέλο κοινωνικού κράτους που θα στηρίζει και θα στηρίζετε από την οικονομική ανάπτυξη και την παραγωγή εισοδήματος. Θα είναι ένα Δίκαιο Κοινωνικό Κράτος που θα περιλαμβάνει ένα σύγχρονο και βιώσιμο Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης που θα υπηρετεί την ισορροπία ανάμεσα στην αναδιανομή και την ανταποδοτικότητα των πόρων του ασφαλιστικού συστήματος και θα στηρίζεται στις αρχές της Εθνικής Σύνταξης, της Ανταποδοτικότητας και της Επικούρισης.
Κύρια χαρακτηριστικά αυτού του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης θα είναι η διαφάνεια, η αξιοπιστία, η αξιολόγηση, η αποτελεσματικότητα και η απλότητα. Όπου αφενός θα αποδίδει τα χρήματα σε αυτούς που έχουν συμβάλλει πραγματικά αλλά και θα παρέχει μια Εθνική Σύνταξη σε όσους βρίσκονται στα ελάχιστα όρια συνταξιοδότησης.
Ταυτόχρονα οφείλουμε να ενδυναμώσουμε περαιτέρω τους μηχανισμούς που η ΝΔ θέσπισε και αφορούν τις διαδικασίες αντιμετώπισης της σπατάλης και της εμπέδωσης της διαφάνειας στην απόδοση συντάξεων, ( ΕΡΓΑΝΗ, ΕΣΤΙΑ, ΑΡΤΕΜΙΣ, ΑΡΙΑΔΝΗ, ΗΛΙΟΣ, ΑΤΛΑΣ, ΠΕΡΣΕΑΣ) τον έλεγχο των επιδομάτων, την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, την ταχύτερη απόδοση των συντάξεων. Παράλληλα, πρέπει να  επιδιωχθεί η βελτίωση της εισπραξιμότητας των εισφορών μέσω και της μεγαλύτερης αξιοποίησης του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών  (ΚΕΑΟ), ενώ κρίσιμη συμβολή στην οικονομική βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος μπορεί να προέλθει από την καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ασφαλιστικών και προνοιακών φορέων, μέσω και της χρήσης σύγχρονων εργαλείων όπως οι Ανώνυμες Εταιρείες Ακίνητης Περιουσίας.
Β) Ταυτόχρονα το Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης θα συνυπάρχει με ένα στέρεο Σύστημα Κοινωνικής Προστασίας που θα συμπεριλαμβάνει την πολιτική του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος ως κεντρικό μηχανισμό καταπολέμησης της φτώχειας με καθολική εφαρμογή στο σύνολο της χώρας, με στοχευμένη παρέμβαση σε αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη, με τη σύνδεση των παροχών με το περιουσιολόγιο,  και την αντιμετώπιση των παλαιών χαριστικών και πελατειακών πρακτικών που γεννούσαν διαφθορά και ενίσχυαν την κοινωνική ανισότητα.
Παράλληλα θα παρέχει Ιατροφαρμακευτική και Νοσοκομειακή περίθαλψη στους ανασφάλιστους συμπολίτες μας, συμπεριλαμβανομένων των ελεύθερων επαγγελματιών, ενώ θα εμπεριέχει ολοκληρωμένες πολιτικές για την στήριξη της οικογένειας και των Ατόμων με Αναπηρία.
Γ) Τέλος, στα ζητήματα της ενίσχυσης της απασχόλησης, επιβάλλεται η ενεργοποίηση και αξιοποίηση των προγραμμάτων με τη χρήση κονδυλίων της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ χωρίς άλλη καθυστέρηση αφού  η ανεργία παραμένει στάσιμη σε υψηλά επίπεδα, πλήττοντας πρωτίστως το πολυτιμότερο τμήμα της κοινωνίας μας, τους νέους.
Ταυτόχρονα, η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας (με έμφαση την ειδική φορολογική μεταχείριση των νέων) καθώς και η αξιοποίηση της κοινωνικής οικονομίας, που αποτελεί έναν ιδιαίτερα επιτυχημένο θεσμό σε ευρωπαϊκό επίπεδο με θετικές επιπτώσεις τόσο στην οικονομία και την απασχόληση όσο και στη στήριξη της κοινωνικής συνοχής, αποτελούν κεντρικούς πυλώνες της στρατηγικής μας για την αντιμετώπιση της μάστιγας της ανεργίας. Πιστεύουμε ότι αυτές οι ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης θα αποτελέσουν την ουσιαστική απάντηση στα τεράστια ποσοστά της ανεργίας των νέων, που ξεπερνούν το 50% και αυξάνονται με την πολιτική Τσίπρα, σε συνδυασμό με την κατάργηση του μισθολογικού διαχωρισμού μεταξύ των εργαζομένων διαφορετικών ηλικιών που δεν απέδωσε τα αναμενόμενα στην αύξηση της απασχόλησης των νέων.
Τέλος, στο κομμάτι της παθητικής πολιτικής αντιμετώπισης της ανεργίας, κρίσιμο ζήτημα είναι η ανάγκη χρηματοδότησης επιδομάτων ανεργίας για δεκάδες χιλιάδες νέους ανέργους μισθωτούς αλλά και επέκτασης των στους ελεύθερους επαγγελματίες που υπολογίζεται ότι θα προστεθούν στους ήδη υπάρχοντες, ως αποτέλεσμα των ερασιτεχνισμών της κυβέρνησης που μας οδήγησαν σε νέο κύκλο λουκέτων και απολύσεων, ζήτημα που έχουμε στο επίκεντρο του σχεδιασμού μας.
Συμπερασματικά, για εμάς είναι σαφές ότι το μοντέλο διαχείρισης ενός κοινωνικού κράτους που προσπαθεί να διατηρήσει προνόμια και παροχές επιβαρύνοντας διαρκώς τα ίδια υποζύγια, επιχειρήσεις, ασφαλισμένους και συνταξιούχους, δεν μπορεί να συνεχίσει.
Τουναντίον εμείς θέλουμε ένα Δίκαιο Κοινωνικό Κράτος με στοχευμένη παρέμβαση στους πραγματικά φτωχούς ή ανήμπορους της κοινωνίας μας, λειτουργώντας αλληλέγγυα με τις κοινωνικά ευπαθείς ομάδες ή σεβόμενοι το κάθε ευρώ που θα δαπανάται για την λειτουργία από το Κοινωνικό Κράτος.
Η διαφάνεια, η αξιοπιστία, η αξιολόγηση, η αποτελεσματικότητα και η απλότητα μια αληθινή κοινωνική πολιτική και όχι μια ψευδεπίγραφη, πελατειακή, αδιαφανή και  λαϊκίστικη πολιτική  εις βάρος των πραγματικά αδύναμων.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου